Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 26. 9. 2017

Archív

Nash Motors

Firma Nash Motors byla založena v roce 1916 bývalým představitelem automobilky General Motors Charlesem W. Nashem, který převzal Thomas B. Jeffery Company v Kenoshe ve Wisconsinu (USA). Většinu počátečních úspěchů automobilky měl na svědomí inženýr Nils Eric Wahlberg, zastánce testování automobilů v aerodynamickém tunelu. Wahlberg se rovněž zasloužil o propagaci a výrobu moderní průtokové ventilace kabiny, procesu, při němž prochází vzduch z vnějšku vozidla do cirkulačního systému, kde je ochlazován (ohříván) a vychází v zadní části kabiny speciálními výdechy.

Před svým odchodem do důchodu se Charles Nash rozhodl spojit svou firmu se společností Kelvinator Corporation George Masona. Mason ale měl jednu podmínku. Nash převezme kontrolní balík akcií v Kelvinatoru, který byl v té době přední výrobce topných a chladících systémů a kuchyní v USA. 4. ledna 1937 tak vznikla firma Nash Kelvinator Corporation a Nash dále vedl divizi automobilů.

V roce 1938 nabídl Nash do svých automobilů na přání kombinovaný klimatizační/topný a ventilační systém, výsledek spolupráce mezil Kelvinatorem a Nashem. Nash přišel ve stejném roce  společně s automobilkami Studebaker a Graham s vakuovým asistenčním systémem řazení, což byl ranný pokus o redukci jeho náročnosti. Rovněž nabídl ve svých vozech plně sklopitelná sedadla, která umožňovala přeměnu kabiny vozu na dvě lůžka.

V letech 1939 a 1940 Nash prodával tři řady automobilů: LaFayette, Ambasador Six a Ambasador Eight. V roce 1941 přišel model Nash 600 – první masově vyráběný automobil se samonosnou karosérií v USA, který svou nižší hmotností a nižší čelní plochou bodoval hlavně nízkou spotřebou benzínu. Prvním poválečným modelem automobilky byl vůz Airflyte z roku 1949 s pokrokovým designem karosérie, vyvinuté v aerodynamickém tunelu.

Prezident firmy Nash-Kelvinator George Mason cítil, že Nash by se nejlépe mohl uplatnit na trhu malých, levných automobilů. Na základě jeho postřehů vyvinul Nash v roce 1950 první poválečný kompakt, model Rambler. Masonovi se rovněž podařilo uvést na americký trh britský vůz Austin Metropolitan. Masonova činorodost vyústila ve spolupráci britským stavitelem vozů Donaldem Healeyem a společným úsilím vznikl v roce 1951 vůz Nash Healey, první americký sportovní vůz od ekonomické krize. V druhém roce produkce byla karosérie předělána italským designérem Pininfarinou, který posléze dodával celá šasi Healeymu. Motory a podvozkové díly dodával Nash do Británie, kde jej Healeyova firma smontovala s karosérií a odeslala lodí zpět do USA. Toto řešení si vyžádalo vysoké náklady a společně s Nashovým zaměřením na model Rambler vyústilo v roce 1954 v ukončení výroby vozu Nash Healey, jichž celkem vzniklo na 506 kusů. George Mason se však nevzdával myšlenky produkce sportovního vozu a společně s Pininfarinou vznikla studie Nash Palm Beach. Zůstalo však pouze u prototypu.

V roce 1954 se Nash spojil s živořící automobilkou Hudson Motor Car Company a založil společnost American Motors Corporation (AMC). Vozy Nash a Hudson, vzniklé po fůzi obou automobilek, nesly označení AMC. Od roku 1955 používaly všechny vozy Hudson šasi Nash, avšak opticky se lišily. Krátce po fůzi v roce 1954 však zemřel George Mason. Masonův nástupce George Romney zaměřil svou pozornost na řadu Rambler, která byla mezi lety 1958-1965 jediným nositelem značky AMC.

V roce 1971 převzal AMC firmu Kaiser Jeep a její provozy v Toledu. Začátkem osmdesátých let vstoupil AMC do partnerství s francouzským Renaultem, který chtěl prostřednictvím americké automobilky vstoupit na zámořský trh. V roce 1987 byla AMC převzata automobilovým gigantem Chrysler Corporation.


TOPlist