Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Středa, 13. 12. 2017

Archív

André Citroën

(5.2.1878 – 3.7.1935)

Jedním z mnoha průkopníků automobilismu byl francouzský průmyslník André-Gustave Citroën.

Citroën se narodil v Paříži jako páté dítě Holanďana židovského původu a obchodníka s diamanty Levieho Citroena a Polky Marzy Kleinmannové. Rodiče se do Paříže přestěhovali již v roce 1873 z Amsterodamu. Jeho otec si před přestěhováním rozhodl změnit příjmení na francouzsky znějící Citroën. Mladý André si jeho otcovské lásky dlouho neužíval, jelikož když bylo Andrému šest let, tak spáchal sebevraždu.

Andre Citroen

Po studiu na lyceu absolvoval v roce 1900 studia na prestižní Polytechnické škole v Paříži. Protože nebyl nijak nadaným studentem, rozhodl se po absolutoriu vstoupit do francouzské armády. S ní se dostal mimo jiné i do Polska, rodné země své matky. Zřejmě zde objevil systém šípových ozubených kol, který si zapamatoval a po odchodu z armády v roce 1904 si jej nechal patentovat. Založil si společnost Engrenages Citroën a za logo si zvolil dvojici šípových zubů, kterou značka Citrën používá dodnes. Ozubená kola potom dodával řadě automobilek. Již v roce 1912 navštívil Ameriku, kde si mimo jiné prohlédl novou Fordovu továrnu Rouge River v Detritu. Zde se vyráběl jedinečný model T, jehož výroba byla na svou dobu mimořádně propracovaná. Ve svém dalším podnikání se inspiroval právě výrobními i marketingovými postupy Henryho Forda.

Během 1. svět. války  dokázal vybudovat ve svých halách v Quai de Javel za pomoci vládních subvencí velmi úspěšnou továrnu na munici. Po konci války si v roce 1919 založil svou vlastní automobilovou společnost S.A. André Citroën, na konci stejného roku již vyrábí 30 automobilů denně. Citroën se stal mistrem marketingu. Svou továrnu například představoval turistům jako nejkrásnější v Evropě. Když v roce 1927 přeletěl Američan Charles Lindberg jako první člověk Atlantik a přistál v Paříži, tak v továrně uspořádal velkou oslavu. Na Eiffelovu věž nechal navěsit 125 000 žárovek, které nad Paříží utvořily světelný nápis Citroën. Sponzoroval rovněž rallyové soutěže v Asii a v Africe, což mu přineslo velkou mediální publicitu.

Čáru přes rozpočet Citroënovi udělala hospodářská krize na počátku 30. let minulého století, automobilka se dostala do insolvence a André vedení firmy na nátlak akcionářů opustil. Svůj podíl ve firmě následně odprodal koncernu Michelin, který byl největším věřitelem automobilky.

V roce 1935 podlehl rakovině žaludku a je pochován na hřbitově Montparnasse v Paříži. V roce 1998 byl v americkém Dearbornu uveden do automobilové síně slávy.


TOPlist