Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Sobota, 27. 7. 2024

Archív

Karl Friedrich Benz

(25.11.1844 – 4.4.1929)

Karl Benz (25.11.1844 - 4.4.1929)

Německý průmyslník Karl Benz se narodil 25. listopadu 1844 v Karlsruhe jako Karl Friedrich Michael Vaillant matce Josephine Vaillantové a řidiči lokomotiv Johannu Gregorovi Benzovi. Rodiče se krátce po jeho narození vzali. Když byly Karlovi dva roky, zemřel jeho otec při železničním neštěstí a v upomínku na jeho otce bylo jeho příjmení změněno na Benz.

Ačkoli rodina žila v relativní bídě, dopřála matka Karlovi dobrého vzdělání. Benz navštěvoval jazykovou školu v Karlsruhe a byl výborným studentem. V roce 1853 nastoupil ve věku devíti let na vědecky zaměřené lyceum. Původně se chtěl věnovat zámečnictví, posléze se ale rozhodl následovat svého otce a zakotvit u lokomotiv. V roce 1860 ve věku patnácti let složil zkoušky na obor mechanické inženýrství na Univerzitě v Karlsruhe a o čtyři roky později studia zakončil. Již během studií jej napadla myšlenka sestrojit vozidlo, které by bylo jakýmsi kočárem bez koní. Sedm let po ukončení studia sbíral zkušenosti v různých

firmách, v žádné z nich jej ale práce nenaplňovala.

První zkušenosti na volné noze získával mezi roky 1871 – 1882 po boku Augusta Rittera v jejich společné dílně v Mannheimu. První rok podnikání byl totální katastrofou, na Rittera nebyl spoleh a firma balancovala nad propastí bankrotu. Situace se zlepšila až poté, co Benzova snoubenka Bertha Ringerová odkoupila za své věno Ritterovy podíly ve firmě. V roce 1872 se Benz s Berthou oženil.

manželka Bertha Benzová

V roce 1882 založil Benz se dvěma společníky v Mannheimu firmu Gasmotoren Fabrik Mannheim, po neshodách ohledně výrobního programu ji o pouhý rok později opustil.

V roce 1883 založil Benz společně s vlastníky opravny na bicykly Maxem Rosem a Friedrichem Wilheimem průmyslovou společnost Benz & Company Rheinische Gasmotoren-Fabrik, zkráceně Benz & Cie. Firma rychle rostla a  zakrátko v ní pracovalo 25 zaměstnanců. V brzké době začala s výrobou statických spalovacích motorů. Profit firmy umožnil Benzovi oprášit jeho dávnou ideu motorového kočáru a sestrojil první skutečný automobil. Ten měl trojici kol, čtyřdobý motor vlastní konstrukce umístěný mezi zadními koly osazený elektrickým zapalováním s cívkami či odpařovacím chlazením. O přenos síly z motoru na kola se starala dvojice článkových řetězů. Karl Benz automobil dokončil v roce 1885, nechal si jej patentovat a nazval jej Benz Patent Motorwagen. Vůz se špatně ovládal a během jeho veřejné  prezentace kolidoval se zdí. První úspěšné silniční testy absolvoval na jaře 1886. O rok později Benz vytvořil modifikovaný Motorwagen Model 2 a v roce 1887 definitivní verzi Model 3 s dřevěnými koly. Prodej byl zahájen v roce 1888, čímž se stal prvním komerčně dostupným automobilem na světě.

Benz Patent Motorwagen (1885)

Prvním řidičům znesnadňovala cestování nedostatečná infrastruktura, benzin byl v malém množství k dostání pouze v lékárnách, kde jej prodávali jako čisticí prostředek. První sériové modely z roku 1888 neměly převodovku a do kopce nevyjely bez pomoci. Na potřebu druhého stupně upozornila Benze jeho žena Berta, která s mužovým vozem absolvovala slavnou 106 km dlouhou cestu z Mannheimu do Pforzheimu u Stuttgartu, kde navštívila svou matku. Účelem výletu bylo potvrzení spolehlivosti stroje a odbourání předsudků lidí vůči neznámému zařízení. Společnost jí na cestě dělali její dva synové Eugen a Richard.

V roce 1894 vyrobil Benz upravený vůz, který nesl název Velo. Mezi roky 1894-1901 jej vzniklo 1200 kusů. V posledních letech devatenáctého století byla společnost Benz největší automobilkou světa, v roce 1899 vyrobila 572 automobilů. Ve stejném roce vstoupila Benz & Cie. na burzu.

Benz Patent-Motorwagen Nr. 3, se kterým podnikla Bertha Benzová rekordní jízdu

V roce 1896 získal Benz patent na svůj plochý motor (boxer). Tento design dodnes uplatňují u svých motorů automobilky Porsche a Subaru, u motocyklů pak BMW.

V roce 1903 se Karl Benz stáhl z čela konstrukčního oddělení automobilky, v čele představenstva firmy setrval až do roku 1926, kdy došlo ke spojení se stuttgartskou firmou Daimler Motoren Gesellschaft (DMG). V představenstvu nově vzniklé společnosti Daimler – Benz setrval až do své smrti.

Karl Benz zemřel na zápal plic 4. dubna 1929 ve svém domě v Ladenburgu. Bylo mu 84 let.

Napište reakci

TOPlist