Řada klíčových postav automobilového průmyslu žila ve stínu svých slavnějších kolegů. Jedním z nich byl i Němec Wilhelm Maybach.
Slavný konstruktér se v 60. letech 19. století seznámil s Gottliebem Daimlerem a brzy se spřátelili. Společně pracovali na Daimlerových projektech Reitwagen (1885) a Motorwagen (1886), které jsou společně s Benzovými vozidly považovány za první automobily na světě.
Maybach přispěl svými konstruktérskými znalostmi a pomohl Daimerovi položit základní kameny jeho dalších automobilů. Maybachův motor V2 postavený v roce 1889 byl tak pokrokový, že Daimer prodával licence na jeho výrobu dalším automobilkám jako Peugeot či Panhard-Levassor.
Maybachovo zaměření na komponenty jej přivedlo k vývoji převodovky s ozubenými koly (1889), plovákového karburátoru (1893) a chladiče kapaliny s plástvovou strukturou (1896). Jeho velkou předností ovšem bylo kombinování funkčních celků směrem k přerodu kočáru k funkčnímu automobilu.
Nejslavnější Maybachovou konstrukcí byl Mercedes 35 HP z roku 1901, při jehož vývoji využil více než dvacetileté zkušenosti z navrhování automobilů. Vůz s pohonem zadních kol měl vpředu uložený čtyřválcový motor a třístupňovou převodovku. Mercedes přišel i s výrazně nižší výškou svých automobilů oproti konkurenci či s kruhovým volantem ovládaným zalomeným sloupkem řízení.
Wilhelm Maybach opustil Daimler Motoren Gesellschaft v roce 1907, sedm let po Daimlerově smrti. Ještě před svým odchodem ale stihl vytvořit závodní motor s dvojitým zapalováním, ventily v hlavě a výkonem 120 k. Až do své smrti v roce 1929 vyráběl motory pro prémiovou automobilku jeho syna Karla a pro vzducholodi Zeppelin.