Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Středa, 26. 7. 2017

Archív

Robert Bosch

(23.9.1861 Albeck – 9.3.1942 Stuttgart)

Jméno Roberta Bosche je díky vizionářskému přístupu německého podnikatele v automobilovém průmyslu i v průmyslu obecně velmi rozšířené. Bosch se stal prvním dodavatelem komponentů s globálním myšlením.

  Robert se narodil v roce 1861 jako jedenácté dítě a zároveň i nejmladší syn německého farmáře. Po absolvování základní školy v Ulmu jej otec v patnácti letech poslal na studia mechaniky. Po třech letech a absolutoriu začal Bosch hodně cestovat. V letech 1884 a 1885 působil v USA, kde dokonce krátkou dobu pracoval po boku Thomase Edisona.

   Do Německa se vrátil v roce 1886 a hned si ve Stuttgartu založil malou dílnu, zaměřenou na jemnou mechaniku a elektrotechniku. V roce 1898 uzpůsobil své již existující nízkonapěťové magneto pro zapalování stacionárního spalovacího motoru.

   První modely pracovaly tak dobře, že nejprve zaujaly Gottlieba Daimlera a posléze i další výrobce. Do té doby se k zapalování využívaly horké zapalovací trubice, které ovšem měly tendenci vybuchovat do ohně. V následujících letech Bosch vyvinul kompletní zapalovací systémy. Jeho vysokonapěťové magneto (r. 1902) a zapalovací svíčky respektovaly rychlý vývoj pohonných agregátů a umožňovaly větší počet otáček benzinových motorů. Automobilový průmysl rostl v této době raketovým tempem a Bosch z toho náležitě profitoval.

  V roce 1898 otevřel v Anglii svou první zahraniční kancelář, o tři roky později otevřel první továrnu změřenou pouze na zapalovací systémy. V roce 1906 oslavil Bosch výrobu 100 000 zapalování, krom toho si otevřel zastoupení v USA.  O sedm let později působila jeho společnost ve více než dvaceti státech světa. Dvaaosmdesát procent příjmů společnosti přicházelo ze zemí mimo Německo.

  Během první světové války ztratil Bosch všechny své zahraniční holdingy. Německá zbrojní výroba byla lukrativní, ale válka jej znechucovala a všechny své zisky věnoval charitě. Mezi válkami se mimo jiné pokoušel urovnat spory mezi Francií a Německem. Během druhé světové války zřídil Bosch ve Stuttgartu dílnu, ve které zaměstnával pouze Židy a řadu z nich ochránil před nacistickými zločiny.

  Do dnešních dnů je Robert Bosch GmbH vlastněn z 92 procent nadací Roberta Bosche, která své fondy věnuje k podpoře různých sociálních projektů, životního prostředí, vědy a umění. Dnes v Boschových závodech pracuje po celém světě více než 200 000 zaměstnanců, kteří vyrábějí rozmanité spektrum od automobilových součástek po bílou techniku či ruční nářadí.


Napište reakci

TOPlist