Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 25. 9. 2018

rubriky

poslední galerie

audi-r18-e-tron_2 tushek-renaovatio-t500_1 clio-iv_2 laferrari_4 macan_2 macan_3 ferrari-f14-t_5 force-india-vjm07_2

Linser

Linser 12HP (1906)Christian Linser působil na konci 19 . století v Liberci v oblasti kovovýroby. V roce 1902 se podnikání rodáka z rakouského Tyrolska posunulo i do oblasti motorizovaných dopravních prostředků, když začínal s motocykly.  

  Komerční úspěch motocyklů Linsera povzbudil a pustil se do další výzvy – automobilů. V roce 1906 představil na 6. Mezinárodním autosalonu ve Vídni svůj první automobil. Jednalo se o první čtyřválec v tehdejším Rakousko – Uhersku. Vodou chlazený čtyřtaktní agregát o objemu 1640 cm3 disponoval výkonem 12 k a krom zapalování, které dodal Bosch, pocházel kompletně z Linserovy továrny. Výkon byl k zadním kolům přenášen buď prostřednictvím řetězu nebo volitelně kardanovou hřídelí. Převodovka měla tři stupně vpřed a zpátečku. Většina karoserií byla otevřená, ale existovaly i uzavřené verze.

  Linser hodně dbal na precizní výrobu. Použité kvalitní materiály ale neúměrně zvedaly produkční náklady, a proto v roce 1907 Linser výrobu automobilů 12 HP raději ukončil. Motocykly stavěl ještě další dva roky, ale ani ty jej neudržely nad vodou. Továrnu po Linserovi posléze zakoupila nová a ambiciózní liberecká automobilka RAF, která zde působila do roku 1913. O třináct let později se původní továrna opětovně vrátila do majetku rodiny Linserů. Výrobu automobilů ale Linserovi potomci neobnovili a továrna sloužila jen jako slévárna. V roce 1934 svůj provoz ukončila.

Napište reakci

TOPlist