Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Středa, 24. 5. 2017

Archív

Cord Automobile

  Profesní kariéru amerického podnikatele Erretta Lobana Corda (1894 – 1974) lemovala řada obchodních neúspěchů a krachů. Z prodavače automobilů se nicméně dokázal vypracovat až na jednoho z největších automobilových předválečných producentů v USA.

   V roce 1924 se mu v pouhých třiceti letech podařilo získat kontrolu nad skomírající automobilkou Auburn Automobile Company. Tu brzy postavil na nohy a během dvou let dokázal odkoupit i automobilku Duesenberg.

   Vozy Cord se vyznačovaly použitím vyspělých technologií a pokrokovým designem. Některá řešení použitá v Cordových automobilech, jako například pohon předních kol (poprvé v modelu L-29) či zatahovací světlomety na kličku (modely 810 a 812) se během několika let stala v automobilové výrobě běžnými.

   Cord měl tu smůlu, že jeho vozy předběhly dobu a zároveň přišly na trh v nevhodnou dobu, kterou poznamenal krach na newyorské burze a následná celosvětová krize. Cordovo průmyslové impérium, zahrnující mimo jiné společnosti Auburn, Cord, Lycoming a Checker zkrachovalo v roce 1937. Cord se posléze věnoval obchodu s nemovitostmi v Kalifornii.

   Celkem vzniklo přibližně 4400 ks modelu L-29 a okolo 3000 automobilů řady 810/812.

 
Vyráběné modely

  •  Cord L-29 (1929 – 1932)
    –  první americký vůz s pohonem předních kol, postavený s využitím   
        komponentů značky Auburn a za pomoci know-how a patentů 
        závodníka Harryho Millera, který měl zkušenosti se stavbou aut   
        s předním pohonem
    –  poháněn řadovým osmiválcem Lycoming 4,934 l o výkonu 125 k,  
        který byl na těžký automobil příliš slabý‘
    –   třístupňová převodovka
    –   vyráběn ve verzích sedan, cabriolet, phaeton a brougham
    –  cenou mezi 3095 a 3295 USD se vyrovnal vozům značek Cadillac,   
        Packard a Chrysler Imperial
    –   vyrobeno cca 4400 ks

 

  • Cord 810 (1936)
    –   vůz mimořádného designu z pera designéra Gordona Buehriga 
    –   pohon předních kol, nezávislé zavěšení předních kol
    –   vidlicový osmiválec Lycoming V8 s rozvodem SV
    –   vyráběn jako čtyřdveřový sedan, phaeton či convertible coupe,
         vždy s rozvorem 125 palců
    –   přes svůj nesporný půvab si jeho rychlý vývoj vybral daň v podobě
         nálepky problémového vozu
    –   vyrobeno 1600 ks, ale prodáno bylo pouze 1100 ks, ostatní byly upraveny
         na model 812 a prodány jako modelový rok 1937

 

  • Cord 812 (1937)
     –  upravený model 810, motor Lycoming V8 s rozvodem SV posílen  
         kompresorem Switzer-Cummins (výkon 170, resp. později 195 k)
     –  chromované výfukové potrubí, vycházející po stranách motorového  
         krytu
    –   rozvor prodloužený na 132 palců
    –   max. 150 km/h, spotřeba 16 l /100 km

 


Napište reakci

TOPlist