Švédského malovýrobce supersportů Koenigsegg Automotive AB z Ängelholmu založil v roce 1994 švédský šlechtic a podnikatel Christian von Koenigsegg. Jeho vozy získaly řadu rychlostních rekordů.
Jako teenager byl Christian znám jako nejlepší ladič mopedů ve městě, on měl ale vyšší cíle. V roce 1994 mu bylo pouhých dvaadvacet let, když se rozhodl založit svou automobilovou společnost Koenigsegg. Sám navrhnul skici prvního vozu a společně s několika přáteli i ručně modeloval určité komponenty. Jeho úsilí a vysoké pracovní nasazení mu umožnilo sestavit za pouhé dva roky funkční prototyp vozu s karbonovým šasi. Ten je navzdory složitým technologiím dodnes plně provozuschopný (v r. 2008, pozn. aut.).
V roce 2001 debutoval prototyp s názvem CC na pařížském Mondialu, sériovou výrobu modelu CC 8S, který byl homologován pro evropské trhy a na jehož výrobě se podíleli konstruktéři se zkušenostmi u firem SAAB, Bentley či Bugatti zahájil Koenigsegg v roce 2002. První vůz si jeho hrdý majitel převzal přímo na autosalónu v Ženevě. O rok později se výroba supersportů s karbonovým šasi přesunula do nových prostorů v bývalé továrně Švédského vojenského letectva o rozloze 4000 m2. Vedle ní se nachází i 1,7 km dlouhá a 50 m široká runway, která je vhodná pro testy ve vysokých rychlostech a může posloužit i zákazníkům, kteří si pro svůj nový supersport přiletí privátním jetem.
V roce 2005 překonal model CCR sedmiletý rekord maximální rychlosti silničního automobilu, který držel legendární McLaren F1. V roce 2008 vstoupil Koenigsegg s typem CCX na trh v USA.
Koenigsegg se v roce 2009 pokusil odkoupit od koncernu GM krachující automobilku Saab, což americký koncern v červnu potvrdil. Celý obchod byl již téměř uzavřen, nicméně v listopadu 2009 Koenigsegg oznámil odstoupení od projektu a Saab nakonec odkoupil nizozemský Spyker.
Vyráběné modely:
- CC (1998–2001) – prototyp supersportu, premiéra v Paříži 2001
– uprostřed uložený přeplňovaný motor V8 4.6 l, 32 V,
výkon 655 k / 6500 ot./min., toč. moment 750 Nm / 5000 ot./min.
– rozvor 2500 mm, d x š x v – 4140 x 2000 x 1070 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s, max. rychlost 390 km/h
- CC 8S (2002–2004) – vyrobeno 6 ks.
– uprostřed uložený přeplňovaný motor V8 4.6 l, 32 V,
mezichladič stlač. vzduchu, výkon 655 k / 6500 ot./min.,
toč. moment 750 Nm / 5000 ot./min.
– kompresní poměr 8,6 :1, maximum 7300 ot./min.
– manuální šestistupňová převodovka
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4191 x 1989 x 1069 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s, max. rychlost 389 km/h
– jeho motor byl zapsán v Guinessově knize rekordů jako
nejvýkonnější sériový agregát na světě
- CCR (2004–2006) – vyrobeno 14 ks
– silnější a výkonnější evoluce modelu CC 8S, větší brzdy i kola
– uprostřed uložený kompresorově přeplňovaný motor V8 4.7 l, 32 V,
základ Ford V8, tlak dvojice kompresorů 1,2 bar, mezichladič stlač. chu, výkon 806 k / 6500 ot./min., toč. moment 920 Nm/5700
ot./min.
– kompresní poměr 8,6 :1, maximum 7600 ot./min.
– manuální šestistupňová převodovka
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4191 x 1989 x 1069 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s, max. rychlost 395 + km/h
- CCX (2006 – dosud)
– první “světový” vůz od Koenigseggu s globální homologací
– uprostřed uložený motor V8 4.7 l, 32 V, dvojitý kompresor Rotrex,
tlak 1,4 bar, mezichladič stlač. vzduchu, výkon 806 k / 7000
ot./min., toč. moment 920 Nm / 5500 ot./min.
– kompresní poměr 8,2 :1, maximum 7600 ot./min.
– manuální šestistupňová převodovka
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1120 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s, z 0 na 200 km/h za 9,8 s,
max. rychlost 395 + km/h
– rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
– kombinovaná spotřeba 17 l / 100 km
- CCX Edition (2006 – dosud) – plán 2 ks
– uprostřed uložený motor V8 4.8 l, 32 V, dvojitý
kompresor Rotrex, tlak 1,4 bar, mezichladič stlač. vzduchu,
výkon 888 k / 7000 ot./min., toč. moment 940 Nm / 5800
ot./min.
– kompresní poměr 8,6 :1, maximum 7600 ot./min.
– speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
pádly pod volantem
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1114 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,0 s, z 0 na 200 km/h za 9,05 s,
max. rychlost 400 + km/h
– rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
– kombinovaná spotřeba 17 l / 100 km
- CCGT (2007)
– závodní speciál postavený dle regulí pro závody FIA GT1, vyroben
jeden kus
– příležitostně k vidění na uzavřených okruzích a na akcích jako je
Festival rychlosti v Goodwoodu
– atmosférický V8, výkon 640 k, sekvenční šestistupňová převodovka
- CCXR (2007 – dosud) – plán 4 ks
– uprostřed uložený motor V8 4.7 l, 32 V, dvojitý
kompresor Rotrex, tlak 1,6 bar, mezichladič stlač. vzduchu,
výkon 806 k (benzin 98 okt.), 1018 k (palivo E85), 1064 k
(palivo E 100), 1060 Nm / 6100 ot./min. (E100)
– kompresní poměr 8,8 :1
– speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
pádly pod volantem
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1120 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,1 s, z 0 na 200 km/h za 8,9 s,
max. rychlost 400 + km/h
– rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
– kombinovaná spotřeba 22 l / 100 km (E85)
- Trevita (2009) – vyrobeny 3 ks
– karoserie vychází z modelu CCXR
– některé panely karoserie jsou v designu karbonu
– uprostřed uložený motor V8 4.8 l, 32 V, dvojitý
kompresor Rotrex, tlak 1,6 bar, mezichladič stlač. vzduchu,
výkon 1018 k / 7000 ot./min., toč. moment 1080 Nm / 5600
ot./min. (E85)
– kompresní poměr 9,2 :1, maximum 7600 ot./min.
– speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
pádly pod volantem
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1114 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 s, z 0 na 200 km/h za 8,75 s,
max. rychlost 400 + km/h
– rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
– kombinovaná spotřeba 22 l / 100 km (E85)
- Agera (2011)
– uprostřed uložený motor V8 4.8 l, 32 V, twin turbo, tlak 1,5 bar,
výkon 910 k / 6850 ot./min., toč. moment přes 1000 Nm od 2680
do 6170 ot./min.
– kompresní poměr 8,9 :1, maximum 7600 ot./min.
– speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
pádly pod volantem
– rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1120 mm
– zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,1 s, z 0 na 200 km/h za 8,9 s,
max. rychlost 390 + km/h
– rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
– kombinovaná spotřeba 16 l / 100 km
Foto: Koenigsegg