Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 20. 11. 2017

Archív

Koenigsegg

Švédského malovýrobce supersportů Koenigsegg Automotive AB z Ängelholmu založil v roce 1994 švédský šlechtic a podnikatel Christian von Koenigsegg. Jeho vozy získaly řadu rychlostních rekordů.

Jako teenager byl Christian znám jako nejlepší ladič mopedů ve městě, on měl ale vyšší cíle. V roce 1994 mu bylo pouhých dvaadvacet let, když se rozhodl založit svou automobilovou společnost Koenigsegg. Sám navrhnul skici prvního vozu a společně s několika přáteli i ručně modeloval určité komponenty. Jeho úsilí a vysoké pracovní nasazení mu umožnilo sestavit za pouhé dva roky funkční prototyp vozu s karbonovým šasi. Ten je navzdory složitým technologiím dodnes plně provozuschopný (v r. 2008, pozn. aut.).

V roce 2001 debutoval prototyp s názvem CC na pařížském Mondialu,  sériovou výrobu modelu CC 8S, který byl homologován pro evropské trhy a na jehož výrobě se podíleli konstruktéři se zkušenostmi u firem SAAB, Bentley či Bugatti zahájil Koenigsegg v roce 2002. První vůz si jeho hrdý majitel převzal přímo na autosalónu v Ženevě. O rok později se výroba supersportů s karbonovým šasi přesunula do nových prostorů v bývalé továrně Švédského vojenského letectva o rozloze 4000 m2. Vedle ní se nachází i 1,7 km dlouhá a 50 m široká runway, která je vhodná pro testy ve vysokých rychlostech a může posloužit i zákazníkům, kteří si pro svůj nový supersport přiletí privátním jetem.

V roce 2005 překonal model CCR sedmiletý rekord maximální rychlosti silničního automobilu, který držel legendární McLaren F1. V roce 2008 vstoupil Koenigsegg s typem CCX na trh v USA.

Koenigsegg se v roce 2009 pokusil odkoupit od koncernu GM krachující automobilku Saab, což americký koncern v červnu potvrdil. Celý obchod byl již téměř uzavřen, nicméně v listopadu 2009 Koenigsegg oznámil odstoupení od projektu a Saab nakonec odkoupil nizozemský Spyker.

Vyráběné modely:

  • CC (1998–2001) – prototyp supersportu, premiéra v Paříži 2001
    – uprostřed uložený přeplňovaný motor V8 4.6 l, 32 V,
    výkon 655 k / 6500 ot./min., toč. moment 750 Nm / 5000 ot./min.
    – rozvor 2500 mm, d x š x v – 4140 x 2000 x 1070 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s, max. rychlost 390 km/h

  • CC 8S (2002–2004) –  vyrobeno 6 ks.
    – uprostřed uložený přeplňovaný motor V8 4.6 l, 32 V,
    mezichladič stlač. vzduchu, výkon 655 k / 6500 ot./min.,
    toč. moment 750 Nm / 5000 ot./min.
    –  kompresní poměr 8,6 :1, maximum 7300 ot./min.
    – manuální šestistupňová převodovka
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4191 x 1989 x 1069 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s, max. rychlost 389 km/h
    – jeho motor byl zapsán v Guinessově knize rekordů jako
    nejvýkonnější sériový agregát na světě

  • CCR (2004–2006) – vyrobeno 14 ks
    –  silnější a výkonnější evoluce modelu CC 8S, větší brzdy i kola
    – uprostřed uložený kompresorově přeplňovaný motor V8 4.7 l, 32 V,
    základ Ford V8, tlak dvojice kompresorů 1,2 bar, mezichladič stlač.     chu, výkon 806 k / 6500 ot./min., toč. moment 920 Nm/5700
    ot./min.
    –  kompresní poměr 8,6 :1, maximum 7600 ot./min.
    – manuální šestistupňová převodovka
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4191 x 1989 x 1069 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s, max. rychlost 395 + km/h

  • CCX (2006 – dosud)
    – první “světový” vůz od Koenigseggu s globální homologací
    – uprostřed uložený motor V8 4.7 l, 32 V, dvojitý kompresor Rotrex,
    tlak 1,4 bar, mezichladič stlač. vzduchu, výkon 806 k / 7000
    ot./min., toč. moment 920 Nm / 5500 ot./min.
    – kompresní poměr 8,2 :1, maximum 7600 ot./min.
    – manuální šestistupňová převodovka
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1120 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s, z 0 na 200 km/h za 9,8 s,
    max. rychlost 395 + km/h
    – rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
    – kombinovaná spotřeba 17 l / 100 km

  • CCX Edition (2006 – dosud) – plán 2 ks
    – uprostřed uložený motor V8 4.8 l, 32 V, dvojitý
    kompresor Rotrex, tlak 1,4 bar, mezichladič stlač. vzduchu,
    výkon 888 k / 7000 ot./min., toč. moment 940 Nm / 5800
    ot./min.
    –  kompresní poměr 8,6 :1, maximum 7600 ot./min.
    – speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
    pádly pod volantem
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1114 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,0 s, z 0 na 200 km/h za 9,05 s,
    max. rychlost 400 + km/h
    – rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
    – kombinovaná spotřeba 17 l / 100 km

  • CCGT (2007)
    – závodní speciál postavený dle regulí pro závody FIA    GT1, vyroben
    jeden kus
    – příležitostně k vidění na uzavřených okruzích a na akcích jako je
    Festival rychlosti v Goodwoodu
    –  atmosférický V8, výkon 640 k, sekvenční šestistupňová převodovka

  • CCXR (2007 – dosud) – plán 4 ks
    uprostřed uložený motor V8 4.7 l, 32 V, dvojitý
    kompresor Rotrex, tlak 1,6 bar, mezichladič stlač. vzduchu,
    výkon 806 k (benzin 98 okt.), 1018 k (palivo E85), 1064 k
    (palivo E 100), 1060 Nm / 6100 ot./min. (E100)
    –  kompresní poměr 8,8 :1
    – speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
    pádly pod volantem
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1120 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,1 s, z 0 na 200 km/h za 8,9 s,
    max. rychlost 400 + km/h
    – rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
    – kombinovaná spotřeba 22 l / 100 km (E85)

  • Trevita (2009) – vyrobeny 3 ks
    – karoserie vychází z modelu CCXR
    – některé panely karoserie jsou v designu karbonu
    – uprostřed uložený motor V8 4.8 l, 32 V, dvojitý
    kompresor Rotrex, tlak 1,6 bar, mezichladič stlač. vzduchu,
    výkon 1018 k / 7000 ot./min., toč. moment 1080 Nm / 5600
    ot./min.   (E85)
    –  kompresní poměr 9,2 :1, maximum 7600 ot./min.
    – speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
    pádly pod volantem
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1114 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 s, z 0 na 200 km/h za 8,75 s,
    max. rychlost 400 + km/h
    – rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
    – kombinovaná spotřeba 22 l / 100 km (E85)

  • Agera (2011)
    – uprostřed uložený motor V8 4.8 l, 32 V, twin turbo, tlak 1,5 bar,
    výkon 910 k / 6850 ot./min., toč. moment přes 1000 Nm od 2680
    do 6170 ot./min.
    –  kompresní poměr 8,9 :1, maximum 7600 ot./min.
    – speciálně vyvinutá šestistupňová převodovka, možnost řazení
    pádly pod volantem
    – rozvor 2659 mm, d x š x v – 4293 x 1996 x 1120 mm
    zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,1 s, z 0 na 200 km/h za 8,9 s,
    max. rychlost 390 + km/h
    – rozložení hmotnosti 45 % vpředu a 55 % vzadu
    – kombinovaná spotřeba 16 l / 100 km

Foto: Koenigsegg


Napište reakci

TOPlist