Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Sobota, 27. 7. 2024

Archív

Zastava

Jugoslávské (a později srbské) automobily značky Zastava jsme mohli na našich silnicích potkávat hlavně v období komunistické totality. Později nesly vozy z města Kragujevac značku Yugo, dnes už továrnu vlastní italský Fiat.

Již ve 30. letech minulého století vznikly ve zbrojovce v Kragujevaci první nákladní automobily, vyrobené dle licence amerického Chevroletu. Během 2. světové války pochopitelně v továrně převládla zbrojní výroba a k produkci automobilů se jugoslávská firma, přejmenovaná na Zavodi Crvena Zastava, odhodlala až v roce 1953. Stejně jako před válkou jimi byly americké vozy, konkrétně legendární automobily Jeep Willys. Po výrobní sérii 162 kusů jeepů se firma rozhodla nalézt nového strategického partnera v italském Fiatu. S ním podepsala v roce 1954 licenční smlouvu. První licenčními Fiaty byly modely Fiat 1400 a Fiat 1100 B a terénní Fiat AP-55 Campagnola, následovalo několik dalších modelů.

O rok později sjel z výrobních pásů první licenční Fiat 600D, který nesl označení Zastava 600 (Fića). Ten jako v mnoha dalších státech Evropy napomohl k motorizaci balkánského státu. Ve výrobě setrval tento malý vůz až do roku 1985, celkově bylo vyrobeno 923 487 exemplářů. V letech 1964 a 1980 dostala Fića větší motor (767 resp. 848 cm3) a souběžně i nové označení Zastava 750 resp. Zastava 850.

Potřeba většího automobilu v modelovém portfoliu vyústila v rozšíření spolupráce s Fiatem a v roce 1968 se rozhodlo o licenční výrobě jednoho z pilířů yugoslávské automobilky – licenčního Fiatu 128, který nesl označení Zastava 101 (Stojadin). První kusy modelu 101 začaly vyjíždět z továrny v Kragujevaci v roce 1971. Ty se v druhé polovině 70. let začaly dovážet i do tehdejšího Československa. Kvůli patentnímu sporu s francouzským Peugeotem na označení modelu s nulou veprostřed se ale exportní stojadiny jmenovaly Zastava 1100. V 80. letech se stojadin přejmenoval na Yugo Skala 101, do výroby přibyl i jeho licenční předobraz – čtyřdveřový sedan s označením Yugo Skala 128. Pozdější facelift Fiatu 128 se promítl i do licenčních stojadinů, ubylo chromu na karoserii, přední světlomety změnily tvar z kulatých na hranaté a přední ukazatele směru se přesunuly z blatníků do nárazníků.

V roce 1981 se na trh dostal další licenční Fiat – konkrétně se jednalo o upravený model Fiat 127, Ten původně dostal název Zastava 102, ale posléze byl přejmenován na Yugo 45. Poháněl jej motor o objemu 903 cm3, dosahjící max. výkonu 45k. K názvu Yugo 45 postupně přibylo i označení Koral, vůz také dostal větší motory o objemu 1116 cm3 (55 resp. 60 k) a 1299 cm3 (65 k). Koral se krom řady evropských zemí exportoval i do USA, kde se s cenou 3990 USD jednalo svého času o nejlevnější automobil na trhu. Americký Koral prošel řadou modifikací, dostal mimo jiné pětistupňovou převodovku. Ani to ale nezabránilo nevalné pověsti, kterou ruinovala zejména značná poruchovost.

V roce 1988 přivedla Zastava na trh zcela nový model Yugo Florida, jehož design pocházel z dílny věhlasného návrháře Giorgetta Giugiara. Florida svými tvary připomínala tehdejší oblíbené hatchbacky Citroën ZX či Fiat Tipo, se kterým mimo jiné sdílela i pohonné jednotky 1372 cm3 (71 k) a 1585 cm3 (84 k). Florida se dovážela i do tehdejšího Československa.

Přelom 80. a 90. let minulého století zamenal pro Zastavu vrchol produkce, ročně vyráběla téměř čtvrt milionu automobilů. Kvůli rozpadu Jugoslávie, hospodářským sankcím, váznoucímu zásobování  a hlavně válečnému konfliktu ale posléze výroba neustále klesala. V roce 1999 byla továrna zasažena bombami, vypálenými z letadel NATO, výroba aut ale nebyla nějak zásadně postižena.

Na začátku 21. století byla produkce srbské firmy přes všechny průběžné modernizace beznadějně zastaralá. Vedení společnosti si to uvědomovalo a v září 2005 podepsalo další licenční dohodu s Fiatem, na jejímž základě měly v Kragujevaci vznikat pod označením Zastava 10 vozy 2. generace Fiatu Punto. Zastava 10 dostala motor 1.2 (60 k) a plánovaná produkce měla dosahovat 16 000 kusů ročně.

V roce 2008 padlo rozhodnutí ohledně ukončení výroby zastaralých modelů, pamatujících ještě socialistický blok. V listopadu shodného roku byl vyroben poslední exemplář dlouhověkého Yuga Koral (za 27 let výroby vzniklo 794 428 kusů), poslední kus modelu Yugo Florida (za 21 let vyrobeno více než 160 000 kusů, z toho 29 950 vozů modernizovaného provedení) i poslední auto z řady Zastava Skala (za 37 let vyrobeno 1 273 532 kusů).

Během ledna 2011 oznámilo vedení Zastavy, že majoritní podíl 67% akcií koupí dlouholetý italský partner Fiat. Zbývající balík akcií si ponechala srbská vláda. Výrobní kapacita závodu bude 200 000 automobilů ročně. Plánuje se zde produkce dvou nových modelů značky Fiat pro trhy v Evropě i v USA. První z nich by měl z Kragujevace vyjíždět koncem roku 2011.

Foto: Wikipedia, archiv

Napište reakci

TOPlist