Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pátek, 24. 11. 2017

Archív

Dacia

Historie rumunské Dacie je spjata s francouzským Renaultem, pod jehož křídla patří i v současné době.

V roce 1968 byla v socialistickém Rumunsku postavena ve městě Colibaşi nedaleko Piteşti nová automobilka, v níž byla nejprve zahájena licenční výroba Renaultu 8 (Dacia 1100), a poté automobilů Dacia 1300, technicky vycházejících z Renaultu 12. V počátcích výroby byly ještě využívány některé originální komponenty francouzské státní automobilky, posléze byly všechny díly vyráběny v Rumunsku. Na některých exportních trzích byly rumunské vozy prodávány pod označením Dacia Denem. V důsledku nepatrného neustálého vývoje původního Renaultu vznikaly modely 1310, 1400 a 1410, lišící se od svého vzoru pouze v detailech, vnější silueta vozu zůstala nezměněna. Do výroby se dostaly rovněž verze pick-up a hatchack.

Dacie se za komunismu vyráběly na dvou souběžných linkách, z nichž jedna vyráběla vozy pro Rumunský trh a druhá vyráběla lépe a pečlivěji stejné vozy na export. Mnoho Rumunů, bydlících u Maďarských hranic si své Dacie z tohoto důvodu kupovali v sousedním Maďarsku.

Mezi roky 1995 – 2000 vyráběla Dacie souběžně s nesmrtelným pohrobkem R12 i zcela nový model Dacia Nova, vycházející z Peugeotu 309. V roce 1999 koupil Dacii Renault, s cílem vytvořit z ní producenta automobilů pro nenáročné trhy střední a východní Evropy. Na výrobu Novy navázala v letech 2000 – 2003 inovovaná SuperNova, osazená motorem a převodovkou Renault. Zákazníci si u ní mohli poprvé v historii značky objednat do svého nového vozu klimatizaci. SuperNovu vystřídala ve výrobě modernější Solenza, která nabídla další vylepšení, jako například posilovač řízení či airbag řidiče. Solenza se vyráběla pouhé dva roky.

Dne 21. července 2004 sjela z výrobních pásů závodu Mioveni poslední Dacia řady 1300, která ve výrobě setrvala úctyhodných 35 let. Ve výrobě ovšem stále zůstaly užitkové verze, vycházející z typu 1300 (pick-up, double cab…).

Od roku 2004 tvoří pilíř výroby rumunské automobilky typ Logan, na některých prestižnějších trzích nabízený pod značkou Renault Logan. Automobil, původně zamýšlený k prodeji na nenáročných trzích se prosadil i v Západní Evropě, kde se díky příznivému poměru cena/výkon stal prodejním šlágrem. Při jeho výrobě byly použity mnohé komponenty ze současné produktové palety Renaultu, většina výroby se obejde bez drahých a složitých robotů a tak je jeho cena velmi příznivá. K jeho pohonu byly použity zážehové osmiventilové motory Renault 1,4 a 1,6 a vznětový 1,5 dci, posléze 1.4 8V vystřídal 1.2 16V 55 kW.

V roce 2007 byl představen pětidveřový hatchback Sandero, který sdílí techniku s loganem. Jeho výroba nejprve začala v Brazílii pod značkou Renault, v Evropě se představil o rok později. Rozvor je oproti Loganu kratší, struktura karoserie je ale pevnější a Sandero získalo v crash testech Euro NCAP 4 hvezdičky. Motory 1.4 8V, 1.6 8V, 1.5 dCi, posléze nový základní motor 1.2 16V 55 kW.

Dalším skutečným hitem se stalo SUV Duster, které bylo uvedeno na trhy v roce 2010. To je k dispozici s pohonem přední nebo obou náprav, který pochází od koncernového Nissanu. Ve verzi 44 je Duster vybaven novou manuální šestistupňovou převodovkou s velmi krátkým prvním převodem a jednoduchým, intuitivním ovládáním pohonu všech kol. Motory Renault 1.616 V 77 kW, diesely 1.5 dCi 79 kW (4 x 2) a 80 kW (4 x 4).

Vyráběné modely

 

  • Dacia 1100 (1968 – 1971)
  • Dacia 1300 (1969 – 1983) / Dacia Denem (ve Velké Británii)
  • Dacia 1301 (1970 – 1974)
  • Dacia 1302 pick-up (1975 – 1982)
  • Dacia 1304 pick-up (1979 – 2006)
  • Dacia 1305 drop side (1985 – 2006)
  • Dacia 1307 double cab (1992 – 2006)
  • Dacia 1307 king cab (1992 – 1999)
  • Dacia 1309 pick-up odvozený z combi (1992 – 1997)
  • Dacia 1310/1410 Sport coupe (1981 – 1992)
  • Dacia 1310 (1983 – 2004)
  • Dacia 1410 (evoluce verze 1310)
  • Dacia 2000 – malá série licenčních Renaultů 20 v 80. letech
  • Dacia Duster (ve Velké Británii) / ARO 10 (1983 – 2003)
  • Dacia 500 (Lăstun) (1986 – 1992)
  • Dacia 1320 hatchback (1985 – 1989)
  • Dacia 1325 Liberta hatchback (1991 – 1996)
  • Dacia Nova (1995 – 2000)
  • Dacia SuperNova (2000 – 2003)
  • Dacia Solenza (2003 – 2005)
  • Dacia Logan (2004 – dosud)
  • Dacia Logan MCV (2006 – dosud)
  • Dacia Logan Van (2007 – dosud)
  • Dacia Logan Pick-up (2008 – dosud)
  • Dacia Sandero (2008 – dosud)
  • Dacia Duster (2010 – dosud)

Foto: Dacia, Wikipedia, archiv autora


Napište reakci

TOPlist