Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 26. 9. 2017

Archív

Vincenzo Lancia

(24.8.1881-15.2.1937)

Zakladatel slavné italské automobilky Vincenzo Lancia začínal překvapivě jako účetní v továrně na bicykly  bratrů Ceiranových. Od roku 1898 zde vedl účetní knihy a rád se pouštěl i do práce mechanika na dílně. K automobilům poprvé přičichl v roce 1899, kdy se spřátelil s hrabětem z Ruffia, vlastnícím automobil  značky Benz.

V roce 1900 nastoupil Lancia k Fiatu, kde působil jednak jako účetní a rovněž jako závodník. V barvách Fiatu se zúčastnil mimo jiné Gordon Benettova poháru, Vanderbiltova poháru v USA či závodu Paříž – Madrid. Vincenzo byl v závodech velmi rychlý, avšak ve valné většině mu nevydržela technika. Vítězství se dočkal v roce 1904, kdy triumfoval ve Floriově poháru.

V roce 1906 zakládá Lancia společně se svým kamarádem Claudionem Fogolinem vlastní automobilku. V následujícím roce již vyniká první vůz značky Lancia, Typ 12 HP, později zvaný Alpha. Automobilka však posléze vyhořela a v roce 1908 se rozběhla obnovená výroba modernizované Alphy 2,5 l, jíž vzniklo 108 ks a dalších 23 kusů modelu Dialpha 3,8 l. V roce 1909 pak vyjíždí další model, Beta 3,1 l.  V roce 1912 byla uvedena na trh Lancia Theta, která se po vzoru amerického Cadillacu stala prvním evropským vozem sériově vybaveným elektrickým startérem a osvětlením. Až do roku 1919 byly vozy pojmenovány podle svého výkonu. Až později přešla Lancia se zpětným účinkem k pojmenování svých automobilů podle písmen řecké abecedy. V roce 1922 přichází model Lambda, první sériově vyráběný vůz s celokovovou samonosnou karosérií. Posledním vozem, vyvinutým za života Vincenza Lancii se stal model Lancia Aprilia z roku 1937, vůz bez „B“ sloupku s křídlovými dveřmi, otevíranými proti sobě. 15. února 1937 Vincenzo Lancia umírá na následky srdečního infarktu.


Napište reakci

TOPlist