Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pátek, 26. 5. 2017

Archív

V Bahrajnu o víkendu startuje šedesátý ročník šampionátu F1

Právě začínající jubilejní ročník formule 1 se nese ve znamení změn pravidel, příchodu nováčků, personálních i technických návratů a první GP Koreje v historii.

Kalendář letošních závodů F1 čítá devatenáct podniků, po krátké přestávce se F1 vrací do kanadského Montrealu a poprvé se monoposty F1 objeví na Korejském poloostrově.

Fernando Alonso pojede poprvé v barvách Ferrari

Radikální změnu v letošních pravidlech přináší zákaz tankování během závodu. Toto pravidlo  si vyžádalo změnu v konstrukci monopostů, které jsou pro letošní rok o cca 20 cm delší. Palivová nádrž nyní musí vystačit na celou délku závodu, což se naposledy dělo před rokem 1994. Její objem musí být minimálně 235 litrů, minimální hmotnost monopostů vzroste o 15 kg na 620 kg. Týmy již nemusejí hlásit před závodem hmotnost svých monopostů, hlavním cílem bude dostat auto s dostatečným množstvím paliva do cíle.

Před letošním ročníkem se stáje dohodly na uložení systému KERS k ledu, nikdo tedy nebude mít výhodu lepšího startu nebo větší zrychlení na výjezdu ze zatáček.

Další technickou změnu představuje zúžení předních pneumatik, zakázáno bylo používání krytů disků kol. Na závodní víkend bude mít každý jezdec k dispozici šest sad tvrdší směsi, pět sad měkčí směsi slicků, čtyři sady přechodných pneumatik (tzv. intermediate) a tři sady pneumatik do deště.

Barvy stáje McLaren budou letos hájit dva poslední šampióni

Velmi zásadní změnou je předělání bodovacího systému. Oproti minulým letům, kdy bodovalo nejlepších osm bude nyní bodována první desítka závodníků systémem 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Vítěz závodu tak bude mít oproti minulosti sedmibodový náskok na druhého, což přinese spravedlivější hodnocení na špici šampionátu. Kvůli navýšení počtu startujících týmů bude bodovat nejlepších deset, což je řešení spravedlivější pro stáje ze středu pole.

V letošním roce mělo stát na startovním roštu rekordních 26 monopostů. Ve skutečnosti to ale bude o dva méně, jedna nováčkovská stáj USF1 se nezvládla na letošní sezónu připravit. Další tři (Campos – přejmenovaný na Hispania Racing Team (HRT), Lotus a Virgin Racing) se v Bahrajnu objeví. Týmu HRT se ovšem nepodařilo před sezónou testovat a úvodní podnik šampionátu pro něj bude víceméně testováním. V jeho barvách se do F1 vrací jméno Senna (synovec legendárního Ayrtona Senny), druhým pilotem bude Ind Chandhok. Pod malajskou hlavičkou se do F1 vrací s tradičně zelenožlutými monoposty stáj Lotus, za níž stojí podnikatel v letecké dopravě Tony Fernandes. Jezdecké duo budou tvořit zkušení Trulli a Kovalainen.

Tým Virgin Racing se v předsezónních testech potýkal s technickými problémy

Trio letošních nováčků ještě doplnil tým Virgin miliardáře Richarda Bransona, který převzal stáj Manor GP. Branosonovi lidé se rozhodli pro revoluční systém konstrukce monopostu pomocí počítačové technologie CFD, za volanty budou sedět zkušený Němec Glock a brazilský  nováček di Grassi. Všichni nové stáje použijí pohonnou jednotku od britského Cosworthu, pro kterou se rozhodl i tým Williams. Stáj Rosse Brawna na konci loňského roku koupila automobilka Mercedes a oznámila opravdovou bombu, a sice návrat sedminásobného šampióna Michaela Schumachera. Tým BMW – Sauber zachránil po avizovaném odchodu automobilky BMW jeho zakladatel Peter Sauber a angažoval zkušeného veterána Pedra de la Rosu a nadějného Japonce Kobayashiho, který se vloni blýskl zástupem za zraněného Glocka u Toyoty. Japonská automobilka na konci loňského ročníku svět F1 opustila, jejím nástupcem se měl stát srbský tým Stefan GP podnikatele Zorana Stefanoviče. Ten odkoupil již hotové monoposty Toyota a převzal i její zázemí v Kolíně nad Rýnem. Angažoval Japonce Nakajimu a druhým jezdcem měl být šampión z roku 1997 Jacques Villeneuve. Stopku ale  Stefanovičovi vystavila FIA, kterou nepřesvědčil o důvěryhodnosti svého projektu a po vyřazení USF1 mezeru nezaplnil. Dvojnásobný šampión Alonso přestoupil před sezónou k Ferrari, kde mu cestu uvolnil šampión z roku 2007 Kimi Räikkönen, který získal angažmá v juniorském týmu Citroënu v rallyovém šampionátu WRC. Nejzkušenější jezdec ve startovním poli Rubens Barrichello přestoupil ze stáje Brawn (Mercedes GP) k Williamsu a zde jej doplnil nováček Nico Hülkenberg. Majoritní podíl ve stáji Renault odkoupila lucemburská investiční skupina Genii Capital, do jejího čela postavila Erica Boulliera a angažovala Poláka Kubicu, který přestoupil od stáje z Hinwilu. Stájového kolegu mu bude dělat Rus Petrov, jemuž k angažmá dopomohl dokonce ruský premiér Putin a peníze automobilky Lada.  U favorizovaného McLarenu se poprvé v historii setkají dva poslední šampióni, v tomto případě dlouholetý chráněnec týmu Lewis Hamilton a úřadující mistr světa Jenson Button.

Za návratem slavného jména Lotus stojí malajský kapitál

Tolik stručný přehled letošních novinek ze světa F1. Na stránkách www.autoencyklopedie.cz vám přineseme i další novinky z úvodního závodního víkendu letošního šampionátu.

Startovní listina

McLaren Mercedes
1. Jenson Button (GB)
2. Lewis Hamilton (GB)

Mercedes Benz GP Limited
3. Michael Schumacher (D)
4. Nico Rosberg (D)

Red Bull Racing Renault
5. Sebastian Vettel (D)
6. Mark Webber (AUS)

Scuderia Ferrari
7. Felipe Massa (BR)
8. Fernando Alonso (E)

Williams Cosworth
9. Rubens Barrichello (BR)
10. Nico Hülkenberg (D)

Renault
11. Robert Kubica (PL)
12. Vitalij Petrov (RUS)

Force India Mercedes
14. Adrian Sutil (D)
15. Vitantonio Liuzzi (I)

STR Ferrari
16. Sebastien Buemi (CH)
17. Jaime Alguersuari (E)

Lotus Cosworth
18. Jarno Trulli (I)
19. Heikki Kovalainen (FIN)

HRT Cosworth
20. Karun Chandhok (IND)
21. Bruno Senna (BR)

BMW Sauber Ferrari
22. Pedro de la Rosa (E)
23. Kamui Kobayashi (J)

Virgin Cosworth
24. Timo Glock (D)
25. Lucas di Grassi (BR)

Kalendář závodů F1 2010

  • 14.3.2010 – GP Bahrajnu (Bahrajn Sakhir Circuit)
  • 28.3.2010 – GP Austrálie (Albert Park Circuit)
  • 4.4.2010 – GP Malajsie (Sepang International Circuit)
  • 18.4.2010 – GP Číny (Shanghai International Circuit)
  • 9.5.2010 – GP Španělska (Circuit de Catalunya)
  • 16.5.2010 – GP Monaka (Monte Carlo Street Circuit)
  • 30.5.2010 – GP Turecka (Istanbul Park Circuit)
  • 13.6.2010 – GP Kanady (Circuit Gilles Villeneuve)
  • 27.6.2010 – GP Evropy (Valencia Street Circuit)
  • 11.7.2010 – GP Británie (Arena Circuit Silverstone)
  • 25.7.2010 – GP Německa (Hockenheimring)
  • 1.8.2010 – GP Maďarska (Hungaroring)
  • 29.8.2010 – GP Belgie (Spa – Francorchamps)
  • 12.9.2010 – GP Itálie (Autodromo Nationale di Monza)
  • 26.9.2010 – GP Singapuru (Marina Bay Street Circuit)
  • 10.10.2010 – GP Japonska (Suzuka Circuit)
  • 24.10.2010 – GP Jižní Koreje (Korean International Circuit)
  • 7.11.2010 – GP Brazílie (Jose Carlos Pace Circuit)
  • 14.11.2010 – GP Abu Dhabí (Yas Marina Circuit)

TOPlist