Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Středa, 26. 7. 2017

Archív

Trabant

Trabant motorizoval někdejší NDR a jednoduché vozítko z Cvikova s karoserií z duroplastu bylo velmi populární, když pořadníky na Trabiho byly ve Východním Německu sepisovány na několik let dopředu. Kolaps komunistického bloku ale nepřežil navzdory snaze o modernizaci a použití čtyřtaktního motoru.

  V tehdejší NDR byl nedostatek ocelových plechů a tak vedení státu rozhodlo o potřebě vývoje materiálu, který jej v automobilovém průmyslu nahradí. Východoněmečtí chemici proto vyvinuli duroplast, který byl směsicí odpadu z bavlny a syntetické pryskyřice.

  První předchůdce masově vyráběného modelu 601 se jmenoval P50 a světlo světa spatřil v 7.11.1957. Jeho konstrukce vycházela ještě z předválečného DKW. V roce 1962 byl model P50 nahrazen inovovaným P 60, který dostal větší motor 594 cm3 o výkonu 23 k. Přední kola poháněl prostřednictvím čtyřstupňové převodovky s volnoběžkou, maximální rychlost byla 100 km/h.

 Typ 601, který se dovážel i do tehdejšího Československa, vstoupil na trhy v roce 1964 a ve výrobě se udržel neuvěřitelných 27 let. K jeho pohonu byl použit jednoduchý dvoutaktní dvouválec o objemu 595 cm3 disponující maximálním výkonem 26 k. Rovněž jeho karoserie byla vyrobena z trvanlivého duroplastu a vznikala ve třech variantách – dvoudveřová limuzína, praktičtější kombi i otevřená verze Tramp. Trabant měl své příznivce i odpůrce, faktem je, že byl velmi jednoduchý. Mezi nevýhody patřila náchylnost ke korozi podvozku, nevýkonné topení či absence palivoměru. V průběhu výroby docházelo spíše k drobnějším inovacím (1983, 1988), postupně se změnila sedadla, přístrojová deska či volant. Elektrická instalace se z šestivoltové změnila na dvanáctivoltovou, řadicí páka se přesunula zpod volantu na podlahu, listová pera nahradily u posledních exemplářů vinuté  pružiny.

   

Ještě před pádem Berlínské zdi se konstruktéři rozhodli aplikovat pod jeho kapotu čtyřválec z VW Polo o objemu 1049 cm3 a od roku 1984 dojednávali odkup linky na tyto motory z motorárny v Hannoveru v tehdejší NSR. Použití čtyřtaktního motoru si vyžádalo změnu neuvěřitelných 60 % dílů karoserie. Vysoké prodejní ceny Trabantu 1.1 a bohatá nabídka dostupných ojetin i moderních vozů ale 31.4.1991 vedly k ukončení výroby automobilů Trabant. Celkově vzniklo 3 096 999 vozidel s písmenem „S“ ve znaku, z toho pouhých 38 865 se čtyřtaktním motorem. Dnes je Trabant kultovním vozítkem a zájem o zachovalé kusy převyšuje zejména v Německu nabídku.

Foto: Wikipedia, archiv


Napište reakci

TOPlist