Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Středa, 24. 5. 2017

Archív

Saturn Corporation

Americká značka Saturn byla koncernem General Motors založena 7. ledna 1985. V roce 1990 začala hlavně v souvislosti s rostoucími importy malých japonských (Nissan, Toyota) a německých (VW) automobilů vyrábět své vlastní modely. Od začátku 21. století se pak Saturn stal americkou značkou pro modely německého Opelu, podobně jako Vauxhall ve Velké Británii.

První modely značky Saturn vyjížděly z továrny Spring Hill v Tennessee, byly postavené na převzaté platformě GM Z a poháněl je převzatý čtyřválec o objemu 1,9 l. Všechny první saturny nesly odolnou karoserii z plastových panelů, které americké značce umožňovaly nenásilnou a rychlou změnu identity svých vozů.

Mezi roky 1991 – 2002 vznikly dvě generace vozů Saturn S-Series. S-series se zpočátku výroby v letech 1990 – 1991 představila ve variantách SC (sports coupe) a SL (sedan level), v roce 1992 debutovala na autosalonu v Detroitu varianta SW (sedan wagon). První generace řady S-series vznikala v letech 1991 – 1994, v roce 1995 vznikal hybrid s exteriérem první generace a interiérem druhé generace. Motory SOHC první generace S-Series  disponovaly výkonem 85 koní, motory DOHC, které v nabídce vydržely po celou dobu výroby řady S-Series, dosahovaly výkonu 124 k. V roce 1995 opustil výrobní závody Saturnu jubilejní miliontý automobil, na druhý milion vozů se čekalo další čtyři roky. V roce 1996 začaly vznikat sedany druhé generace řady S-Series a až do konce výrobního cyklu zůstal tento typ beze změn.

V roce 2000 byly vyrobeny první exempláře vozu střední třídy Saturn L-Series. Ten sdílel platformu GM 2900 a motory s Opelem Vectra, přičemž vznikal v továrně GM ve Wilmingtonu ve státě Delaware. Posléze v této továrně vznikaly sesterské modely Saturn Sky, Opel GT a Pontiac Solstice. Výroba řady L-Series byla kvůli neuspokojivým prodejním objemům ukončena s modelem 2005.

První vůz SUV značky Saturn dostal název Vue a vyráběl se od roku 2000. Od roku 2006 jej doplnila ještě větší řada vozů SUV, která dostala název Outlook.

V roce 2003 nahradil základní řadu S-series větší model Saturn Ion, postavený na platformě GM Delta. Ion znamenal konec vlastních konstrukcí značky a sdílel platformu a motory s jinými modely koncernu (Chevrolet Cobalt, Chevrolet HHR, Pontiac G5). Komerční úspěch svého předchůdce se mu ale až do konce výroby v roce 2007 nepodařilo napodobit.

V souvislosti se světovou hospodářskou krizí oznámil koncern GM v roce 2008 své plány na rozvoj svých čtyř kmenových značek (Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC) a prodej, konsolidaci či zrušení svých zbývajících značek Pontiac, Saab, Hummer, Saturn. Pro Saturn se koncernu GM nepodařilo sehnat kupce a v roce 2009 padlo rozhodnutí o ukončení výroby vozů Saturn do října 2010 a s tím související postupné rozpuštění distribuční sítě. Zájem o koupi automobilky projevila Penske Automotive Group, z kontraktu ale nakonec sešlo.

Poslední modely značky Saturn byly téměř identické s vozy německého Opelu. Saturn Vue byl přejmenovaný Opel Antara, Saturn Sky odpovídal Opelu GT, Saturn Astra odpovídal evropskému Opelu Astra a vznikal v belgických Antverpách. Saturn Aura byl téměř identický s Opelem Vectra. Smutnou skutečností byl pro americkou automobilku fakt, že se v roce 2007 stal severoamerickým autem roku.


TOPlist