Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 20. 11. 2017

Archív

Panther Car Company

Na dohled od slavného okruhu v Brooklands byla v roce 1972 založena podnikatelem Robertem Jankelem společnost Panther Westwinds Company.

Ruční manufaktura Panther vyráběla v malých počtech poměrně bohaté spektrum automobilů, z nichž nejznámější jsou uvedeny níže. V roce 1990 definitivně zkrachovala.

Vyráběné modely:

  • Panther Lima

  Motor Vauxhall 2.3 l a laminátová karoserie. První Panther vyráběný ve větších objemech. Během produkce došlo k řadě změn na šasi, styling ale zůstal beze změn. Modely Mk. I byly postaveny na podlahové plošině Vauxhallu Viva s převodovkou Magnum, Mk. II dostal zpevněné šasi. Díky skvělému poměru výkon/hmotnost dobrá dynamika.

 

  • Panther Kallista

   Masověji vyráběný model s železným šasi a hliníkovou karoserií. Výběr z motorů Ford 1.6, 2.8 či 2.9. Řada individualizačních doplňků, těžko někdy uvidíte dva stejné automobily. U větších motorů činilo zrychlení z 0 na 97 km/h pod 8 s.

 

  • Panther Rio

Limuzína vycházející z modelu Triumph Dolomite resp. Dolomite Sprint v případě verze Rio Especial. Vyrobeno pouze několik málo kusů.

 

  • Panther J72

  J72 byl prvním produkčním modelem. Jeho design byl inspirován legendárním Jaguarem SS100. Jaguar dodával i různé varianty svých pohonných jednotek. Čalounění interiéru bylo provedeno kůží Connolly.

 

  • Panther De Ville

  Model De Ville v sobě snoubil motor Jaguar V12 a styling Bugatti. Tyto přednosti společně s ruční výrobou zlákaly například Eltona Johna či hollywoodské filmaře, kteří tento automobil použili pro postavu Cruelly ve snímku 101 dalmatinů.

 

  • Panther Solo I a II

Solo I představil výrobce v roce 1984, kvůli četným nedostatkům ale jeho výrobu prezident společnosti Young Chull Kim zastavil a rozhodl o přepracování automobilu.  Posléze tedy vzniklo Solo II. Jeho šasi se prodloužilo, došlo ke změnám v oblasti pohonné jednotky (motor Ford Cosworth z modelu Sierra uložený uprostřed). Vůz dostal pohon všech čtyř kol a vylepšenou aerodynamiku.

Solo II bylo poprvé představeno na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1987, na trzích ale nezabodovalo a vzniklo pouze v počtu 26 kusů.

technické údaje:

šasi: ocelová podlahová plošina s pomocnými rámy vpředu a vzadu, kompozitová karoserie

pohon: přeplňovaný řadový čtyřválec Ford Cosworth 2.0, max. výkon 207 k při 6000 ot./min.,
max. toč. moment 268  Nm, pětistupňová manuální převodovka  se dvěma spojkami

jízdní výkony: zrychlení z 0 na 100 km/h -7s, max. rychlost 228,5 km/h

brzdy: kotoučové na všech čtyřech kolech, sériově ABS

hmotnost: 1237 kg

Foto: Wikipedia, archiv


Napište reakci

TOPlist