Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 25. 5. 2017

Archív

KTM

Rakouský výrobce motocyklů KTM se rozhodl vstoupit do světa automobilů s jedinečným sporťáčkem X-Bow (čti crossbow). Na jeho vývoji se rovněž podílely společnosti Dallara (karbonový kokpit), Audi (motor, převodovka) a Kiska Design (design vozu).

Otevřený vůz je nejen milníkem ve více než padesátileté historii značky KTM, ale dokonce stanovuje měřítka malých, lehkých, otevřených automobilů. Není bez zajímavosti, že v rychlosti 200 km/h generuje jeho stavba přítlak ekvivalentní dvěma stům kilogramů, což je zhruba třikrát více než u ostatních supersportů. K pohonu KTM X-Bow slouží uprostřed uložený přeplňovaný motor Audi 2.0 TFSI o výkonu 240 k/5500 ot. s točivým momentem 310 Nm/2000-5500 ot. Ten 790 kg lehkému vozu uděluje prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s, poháněná je zadní náprava. Kvalitní brzdová soustava s brzdovými kotouči o průměru 305 mm vpředu a 262 mm vzadu umožňuje zastavení z rychlosti 100 km/h na pouhých 32,9 m.

Původně byla plánována výroba 500 kusů ročně, skutečná poptávka je ale vyšší. KTM dokonce pro svůj první automobil postavila nedaleko Grazu novou továrnu.

FIA homologovala model X-Bow pro třídu GT4 šampionátu FIA GT. V letech 2008 a 2009 byl mimo jiné použit při závodech Race of Champions ve Wembley a v Pekingu.

Foto: KTM


Napište reakci

TOPlist