Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 20. 11. 2017

Archív

Isotta-Fraschini

Název této dnes již neexistující italské automobilky pochází z příjmení jejích zakladatelů Cesareho Isotty a Vincenza Fraschiniho, kteří v lednu roku 1900 založili Milanese Automobili Isotta, Fraschini & C. Motto firmy znělo „Import, prodej, opravy automobilů“. Až do roku 1904 firma montovala vozy Renault.

První vůz značky Isotta-Fraschini měl čtyřválec o výkonu 24 k a Vincenzo Fraschini se s ním v roce 1904 zúčastnil několika závodů. O rok později vešla malá firma ve známost modelem Tipo D s obrovským motorem 17,2 l o výkonu 100 k, se kterým se zúčastnila závodu Copa Florio. V roce 1907 se Isotta-Fraschini nakrátko spojila s firmou Lorraine-Dietrich. Ta začala stavět závodní vozy se stejným stokoňovým motorem. Ty měly také jako jedny z prvních brzdy na všech kolech. Firma rovněž patřila díky konstruktérovi Giustinovi Cattaneovi mezi průkopníky rozvodu OHC. V roce 1924 byl Type D jedním z prvních evropských vozů s osmiválcovým motorem (Rolls-Royce vyráběl řadové osmiválce již od roku 1905).

Není bez zajímavosti, že na základě udělené licence italské automobilky zahájila svou výrobu pražská automobilka Praga.

Ve 20. letech minulého století došlo v Americe k prudkému ekonomickému růstu střední třídy a Isotta-Fraschini dodávala na místní trh luxusní limuzíny, v automobilech této značky jezdily i tehdejší filmové hvězdy Clara Bow a Rodolfo Valentino. Ekonomická krize let třicátých a následky 2. světové války však znamenaly v roce 1949 konec automobilové výroby značky Isotta-Fraschini. Po válce vzniklo pouze 5 exemplářů modelu Monterosa. Továrna byla poté přestavěna na produkci lodních motorů.

V roce 1955 se Isotta-Fraschini spojila s firmou Breda Motori a přejmenovala se na  F.A. Isotta Fraschini e Motori Breda. Začala vyrábět trolejbusy a v šedesátých letech minulého století postavila v Bari novou továrnu na vznětové motory. V osmdesátých letech se společnost přejmenovala na Isotta Fraschini Motori SpA  stala se součástí skupiny Fincantieri.

Po více než sto letech od založení byla v roce 2002 v Miláně společnost Isotta Fraschini Milano, prodávající luxusní, většinou ručně vyráběné zboží.

Vyráběné automobily

Osobní vozy

  • Tipo 8 (1919 – 1924)
  • Tipo 8A (1924 – 1931)
  • Tipo 8B (1931 – 1936)
  • Tipo 8C Monterosa (1948 – 1949) – vzniklo pouze 6 prototypů

Závodní vůz

  • Tipo D (1905 – 1907)

Isotta-Fraschini 1911

Isotta-Fraschini Tipo 8ASS


TOPlist