Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 20. 11. 2017

Archív

Iso Rivolta

Firma Iso Rivolta se původně jmenovala Isothermos a vyráběla chladicí zařízení. Její vznik se datuje do roku 1939 do italského Janova, v roce 1942 ale přesídlila za inženýrem Renzem Rivoltou do Bressa, malého města na předměstí Milána.

Po 2. světové válce společnost znovu otevřela své brány a po změně zaměření výroby začaly v roce 1948 sjíždět z výrobních pásů motocykly, skůtry a tříkolové rikšy. Z nejznámějších modelů můžeme zmínit Furetto (1948), Isoscooter (1950), Isocarro (1951), Isomoto (1954) a Isosport (1953). Poslední motocykl nesocí značku Iso byl model 500 z roku 1961.

Isetta

V polovině padesátých let minulého století už Rivoltově společnosti nestačila výroba drahých, ale neobyčejně kvalitních motocyklů a začala vyvíjet miniaturní automobil pro dvě osoby a předním vstupem. Původně se jednalo o tříkolku, později bylo z důvodu větší stability dozadu přidáno další kolo, které bylo velmi blízko tomu druhému. Vůz dostal označení Isetta. Produkce Isetty začala v roce 1954 a krom své domoviny byla licenčně vyráběna v několika dalších zemích – ve Francii, Španělsku, Velké Británii, Brazílii a hlavně v Německu. Zde jej stavěla automobilka BMW a pod označením BMW Isetta pomohla motorizovat poválečné Německo, do roku 1962 si jej zde pořídilo okolo 130 000 zákazníků.

Rivolta byl posilněn úspěchem Isetty a společně s inženýrem Giottem Bizzarrinim, designérem Giorgettem Giugiarem a experty na karosérii od Bertoneho začal s vývojem vozu Iso Rivolta IR 300 (premiéra na autosalonu v Turíně 1962), elegantního coupé 2+2 s mimořádnými jízdními výkony. K jeho pohonu sloužil motor Chevrolet Small Block 5,4 L V8 od General Motors, podvozkové díly včetně čtyř kotoučových brzd pocházely z velkých modelů značky Jaguar. Tento koncept byl použit i při výrobě téměř všech modelů značky Iso. V roce 1971 nahradily osmiválce GM motory Ford 351 Cleveland.

Grifo 7 Litri

Nejznámějším Grand Turismem značky Iso Rivolta byl bezesporu model Iso Grifo, berlinetta pocházející z Bertoneho pera. První prototyp se objevil v roce 1964 a nesl označení Grifo A3C. Z projektu ovšem odstoupil Bizzarrini a tento prototyp zformoval základy jeho vlastního modelu Bizzarrini 5300 GT. Prototyp Grifa byl posléze firmou Iso přepracován, dostal méně agresivní a luxusnější karosérii a v roce 1965 zamířil do výroby. K pohonu Grifa sloužil motor Chevrolet 327 V8 o objemu 5,4 L, naladěný na 300 resp. 350 k. V roce 1966 byla představena otevřená verze modelu Grifo, do sériové produkce se ale nikdy nedostala. V roce 1966 náhle umírá Renzo Rivolta a do čela firmy Iso Rivolta se dostává jeho tehdy pouze pětadvacetiletý syn Piero. Pod jeho vedením vznikla limuzína Fidia s karoserií Ghia, propagovaná ve své době jako nejrychlejší čtyři sedadla na kolech. Od roku 1968 byl model Grifo k mání i s motorem Big Block V8 z Chevroletu Corvette 427, tato verze je známá pod označením Grifo 7 Litri.

Grifo 7 Litri

Byla snadno rozeznatelná velkým vstupem sání na kapotě motoru. Pozdější Grifa Series II se vyznačovala změněnou přední partií vozu. V roce 1970 přibylo do produktové palety Isa coupé 2+2 nesoucí označení Lele. Jeho karoserii navrhl Bertone a vůz měl být nástupcem IR 300. Obchody se ale nedařily a v roce 1974 Iso Rivolta zbankrotovala. Za deset let existence vzniklo pouze 1700 vozů Grand Turismo nesoucí znak této automobilky.

V dnešní době žije Piero Rivolta se svou ženou Lele na Floridě. Jeho syn Renzo vede společnost Rivolta Marine, jeho dcera Marietta se provdala za designéra Andreu Zagata a působí v managementu Centrostile Zagato v Miláně.


TOPlist