Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 26. 6. 2017

Archív

Imperial

Imperial byl v letech 1955 – 1975 a poté ještě v letech 1981 – 1983 prestižní značkou americké automobilky Chrysler. Chrysler Imperial byl nejluxusnějším modelem Chrysleru a v roce 1955, kdy se automobilka rozhodla nabídnout samostatnou luxusní značku, byl Imperial přirozeným donorem jména pro luxusní řadu automobilů. Z Imperialu se stala separátní značka a divize uvnitř společnosti. Každé dva až tři roky se obměňoval styl karosérií tohoto vozu, shodné většinou zůstávaly motory V8, automatické převodovky a špičkové technologie tehdejší doby, které značku vymezovaly oproti lowendovým modelům Chrysleru.

V letech 1955 a 1956 byla nabízena i limuzína Crown Imperial s rozvorem prodlouženým o 19 palců (480 mm) a disponující osmi sedadly. V roce 1955 vzniklo pouze 172 kusů, o rok později pak 226. Mezi lety 1957 – 1965 byly prodloužené Crown Imperialy vyráběny italskou karosárnou Ghia. Šasi vozu byla loděmi převážena do Evropy, kde došlo k jejich prodloužení o 20,5 palce (521 mm) a následnému přepracování. Samotná přestavba trvala měsíc, prodejní výsledky ale neodpovídaly očekávání, zavedené limuzíny od Cadillacu se prodávaly mnohem lépe. Není bez zajímavosti, že limuzína Imperial například vezla v listopadu 1963 Jackie Kennedyovou s dětmi na pohřbu jejího manžela a zavražděného prezidenta USA J. F. Kennedyho.
Zatímco výroba velkých limuzín Crown Imperial skončila v roce 1965, různé karosářské firmy vyráběly limuzíny z běžných Imperialů. Mezi lety 1967 – 1975 takto vzniklo 25 limuzín. Mezi roky 1981 – 1983 bylo vyrobeno dalších sedm prodloužených verzí, z toho dvě byly prodloužené o 24 palců (610 mm) a pět dokonce o 26 palců (910 mm).


TOPlist