Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pátek, 24. 11. 2017

Archív

Heine-Velox

Vozy značky Heine-Velox stavěl v americkém San Franciscu Gustav Otto Ludolf Heine. Heine se narodil v roce 1868 v Německu a ve svých pěti letech emigroval s rodiči na sever americké Kalifornie. V šestnácti letech odešel do San Francisca, kde začal pracovat u výrobce pian Bruenn Piano Company. Během dvou let se ve firmě vypracoval do pozice společníka. Během krátké doby firmu převzal úplně a přejmenoval ji na Heine Piano Company.

Piana byla hlavním oborem jeho podnikání, avšak v rozvíjející se automobilové branži viděl budoucnost. V roce 1903 se začal zajímat o automobily a stal se jedním z dealerů Fordu na západním pobřeží USA. Již v roce 1904 vyrobil první vůz značky Heine-Velox a do dubna 1906 vznikly celkem tři exempláře. Model 45 HP, který měl dle reklamy oproti svým soupeřům menší počet komponentů. Heine plánoval výrobu 50 ks ročně, to se ale nikdy nepovedlo. Do jeho podnikatelských plánů ale zasáhlo zemětřesení, které 18. dubna 1906 zasáhlo San Francisco. Při něm byla zničena jak továrna Heine-Velox, tak i obchod s piany. Poté se Heine přestěhoval do Milwaukee, kde zkonstruoval nový model Heine-Velox, který chtěl prodávat v San Franciscu. V dalších letech se mimo jiné věnoval i motorsportu a své konstrukce vystavoval na prestižních výstavách. V roce 1908 ale výroba vozů Heine-Velox náhle skončila. V dalších deseti letech se Heine opět věnoval hlavně obchodu s piany a mimo to pracoval i na několika automobilových projektech.

V roce 1921 Heine převzal firmu Economy Steel Manufacturing Company a s pomocí jejích zdrojů stvořil své nejúžasnější a nejluxusnější automobilové dílo Heine-Velox V12. Od firmy Weidely získal vidlicový dvanáctiválec, společnost Lockheed dodala hydraulické brzdy pro všechna čtyři kola, sedadla zakrývala stahovací plátěná střecha. Přístrojová deska byla zamontována pod úhlem 45o, čímž se na svou dobu výrazně vylepšila viditelnost budíků. Dvojice předních světlometů měla tlumená a dálková světla, která se ovládala přepínačem. Mezi roky 1921 a 1923 vyrobil Heine pouze čtyři vozy Victoria – tři sedany v ceně 17 000 USD a nedokončenou limuzínu. Ve své době se jednalo o nejdražší americké vozy na trhu, což zřejmě zapříčinilo i jejich komerční neúspěch. V roce 1923 firma Economy Steel Manufacturing Company zkrachovala a Gustav Heine svou automobilovou anabázi ukončil. Vrátil se do Kalifornie, kde už nikdy žádný automobil nepostavil. Věnoval se hraní na piano a automobily měl už jen pro svou zábavu. Zemřel v roce 1959.

Do dnešní doby se dochovaly pouze čtyři kusy automobilů značky Heine-Velox.

Video s nastartovaným V12 v šasi Heine-Velox:




Napište reakci

TOPlist