Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 25. 7. 2017

Archív

Gumpert

Němec Roland Gumpert patří mezi ty šťastlivce, kteří si splnili svůj sen a postavili si sportovní automobil dle svých představ.

 

V polovině 70. let se dlouholetý manažer automobilky Audi Roland Gumpert podílel na vývoji terénního modelu VW Iltis, praotce dnešních modelů quattro. V roce 1979 se mu podařilo získat podporu pro nasazení Iltisu do slavné Rallye Paříž – Dakar, ve které senzačně zvítězil. V nadcházejících letech získalo oddělení Audi Sport pod jeho vedením celkem 25 mistrovských triumfů, z toho čtyři v šampionátu WRC. To je jen stručný výpis jeho pracovních úspěchů.

Gumpert Apollo

Po odchodu od automobilky Audi dal Gumpert dohromady tým odborníků a nadšenců, kteří se podíleli na vývoji a výrobě jeho vlastního vozu, supersportu apollo. Každoročně opouští jeho manufakturu v Altenburgu zhruba stovka ručně vyráběných vozů, což zajišťuje jejich majitelům punc exkluzivity.

Vize vlastního supersportu mimořádných jízdních výkonů spatřila světlo světa v roce 2001. O rok později byl na světě první model v měřítku 1:4. Později následoval model v měřítku 1:1. V roce 2009 získal Gumpert Apollo evropskou homologaci.

Apollo je dvoumístný sportovní automobil s motorem uprostřed, bezpečnostní karbonový monokok je uložen v rámu z chrom-molybdenových trubek. Za kabinou je umístěna 120 litrová nádrž na benzin. Podvozek tvoří dvojitá příčná ramena, nastavitelné odpružení vzpěrami pushrod. Brzdová soustava s šestipístkovými třmeny, brzdové kotouče o průměru 378 mm vpředu i vzadu.

Každé Apollo je ručně vyráběný unikát, vznikající dle přání a potřeb klienta. Součástí výbavy mohou být prvky, jako klimatizace, navigace s DVD či zpětná kamera. Karoserie může být buď ze sklolaminátu nebo z karbonu, volitelně může být osazena zadním přítlačným křídlem z karbonu. Motor může být naladěn na výkon 650, 700 a 800 k.

O pohon se stará osmiválec do V s dvěma turbodmychadly, úhel válců je 90 stupňů.  Hliníkový je blok i hlavy válců, 5 ventilů na válec, motor má mimo jiné čtyři vačkové hřídele, mezichladič stlačeného vzduchu, osm zapalovacích cívek a sekvenční vícebodové vstřikování.

Převodovka je sekvenční šestistupňová, samosvorný diferenciál Torsen.

technické údaje (r.v. 2008):

rozměry (d x š x v): 4460 x 1998 x 1114 mm (bez vstupu vzduchu)
rozvor: 2700 mm
rozchod kol vpředu/vzadu: 1670 / 1598 mm
objem zavazadlového prostoru: 100 l
pohotovostní hmotnost: pod 1200 kg
objem motoru: 4163 cm3
vrtání / zdvih: 93 / 84,5 mm
výkon motoru: 650 k při 6500 ot. /min.
max. točivý moment: 850 Nm při 4000 ot. / min.
maximální otáčky: 7200 ot. / min.
litrový výkon: 156 k
pneumatiky: 255/35 ZR19 (vpředu), 345/35 ZR19 (vzadu)
ráfky: 10J (vpředu), 13J (vzadu)
max. rychlost: 360 km/h
zrychlení z 0 na 100 / 200 km/h: 3,1 / 9,1 s

Gumpert Tornante by Touring 

  Na autosalón do Ženevy v roce 2011 přivezl Gumpert studii Gumpert Tornante by Touring. Na jejím vývoji se po designové stránce podílelo italské studio Carrozzeria Touring Superleggera. Tornate je o výrazných 100 mm vyšší a o 15 mm delší než model Apollo, měl by být těžší o zhruba 100 – 200 kg. 

  Pohánět by jej měl benzinový motor V8 biturbo o výkonu 700 k, který by měl zajistit maximální rychlost přes 300 km/h. Hmotnost agregátu činí pouze 196 kg a motor je spojen s šestistupňovou poloautomatickou převodovkou TT40e s pádly pod volanty. Dvoumístný vůz dostane vpředu devatencáctipalcové a vzadu dvacetipalcové ráfky s centrální maticí a pneumatikami Michelin Pilot Super Sport.

   


Napište reakci

TOPlist