Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 24. 7. 2017

Archív

Gordini

Francouzská značka Gordini zažívá obrodu pod křídly automobilky Renault, který pod hlavičkou Gordini nabídne nejsportovnější verze svých modelů. Zakladatelem firmy Gordini byl Amédée Gordini (23.6.1899 – 25. 5. 1979). Ten měl na počátku své podnikatelské činnosti ve 30. letech minulého století úzké vztahy se značkou Simca, jejíž zakladatel Henri Pigozzi byl totiž podobně jako Gordini italského původu.

gordini type 16 (1955)

Mezi lety 1950 – 1956 se automobily značky Gordini účastnily závodů F1, posléze se Gordini zaměřil na ladění motorů pro automobilku Renault. V roce 1956 svou firmu Renaultu odprodal a vozy Renault-Gordini startovaly v letech 1962 – 1969 v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.  Asi nejvýraznějším triumfem vozů Gordini patřilo vítězství modelu R8 Gordini v Korsické rallye v roce 1964.  Zde obsadily tyto jedinečné vozy první, třetí čtvrté a páté místo. Od roku 1981 již Renault značku Gordini komerčně nevyužíval.

Ze sériových typů výkonnějších renaultů s charakteristickou modrou barvou a bílými pruhy je nutné zmínit modely Dauphine, R8, R12, R5. Za dvacet let výroby vzniklo okolo 200 000 kusů vozů značky Renault Gordini. V současné době se v nabídce renaultu objevily nejprve modely Twingo RS Gordini a Clio RS Gordini.

Clio Gordini RS

Twingo Gordini RS


Napište reakci

TOPlist