Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 25. 7. 2017

Archív

Goliath

Goliath GP700 (1950-56)

   Zaniklá firma Goliath patřila po dobu více než tří dekád své existence pod křídla německého koncernu Borgward.  

  Společnost Goliath-Werke Borgward & Co. založili v roce 1928 obchodník Wilhelm Tecklenburg a Carl F. W. Borgward. Nejdříve vyráběla motorové tříkolky Goliath Blitzkarren (2,2 PS) a od roku 1931 i první automobily, nesoucí označení Goliath Pionier. Jednalo se stále o tříkolky, k pohonu sloužil dvoutaktní jednoválec. Dřevěná karosérie byla potažena koženkou a spočívala na stabilním rámu z U-profilů. Do roku 1934 vzniklo okolo 4000 těchto exemplářů v různých variantách karosérií. Model Pionier byl předchůdcem modelů Hansa 400 a 500 se zadním pohonem. 

  Po 2. světové válce přišel Goliath na trh s užitkovou tříkolkou Transporter GD 750, která zaznamenala v krátké době velký úspěch. Od roku 1954 opouštěl brány továrny terénní vůz Goliath Jagdwagen Typ 31. S ním chtěla automobilka oslovit armádní představitele, při testovacích jízdách v Andernachu ale automobil vedení Bundeswehru nepřesvědčil. Vylepšený model 34 se čtyřtaktním boxerem přišel v roce 1957 příliš pozdě. 
 
   Od roku 1958 vyráběl Goliath osobní automobil, nesoucí označení Hansa 1100. Automobily značek Borgward/Goliath patřili svou konstrukcí k těm modernějším. Disponovaly pontonovou karosérií, vpředu zavěšenými dveřmi, blikači namísto směrníky, vnitřními podběhy či dělenou zadní lavicí u karosérií typu combi. Dvoutaktní motory dostaly dokonce přímé vstřikování, čímž se firma společně s konkurenčním Gutbrodem zařadila k průkopníkům tohoto dnes opět používaného řešení. Kvůli četným problémům se vstřikováním paliva ale posléze byly mnohé motory zpětně přestavovány na verzi s karburátorem.
 
  V roce 1961 byl na firmu Goliath vyhlášen po problémech mateřského Borgwardu konkurs, pod vedením konkursního správce vznikaly ze zásob ještě do roku 1963 další osobní vozy. 

Poválečná produkce:
  
Osobní automobily:  
  • Goliath GP 700 V/E (1950–1957) dvoutaktní dvouválec, 688 cm3 (24 – 29 k), GP 700 E od roku 1952 se vstřikováním benzinu
  • GP 700 Sport (1951–1953) sportovní coupé vzniklé pouze v několika málo exemplářích, sloužilo k propagaci vstřikování benzinu
  • Goliath GP 900 V/E (1955–1957) dvoutaktní dvouválec 886 cm3, 38 k (karburátor) resp. 40 k (vstřikování)
  • Goliath GP 1100 (1957-1958) čtyřtaktní čtyřválec typu boxer nové konstrukce (40 nebo 55 k), v letech 1958-1961 byl vyráběn pod označením Hansa 1100

  

Malé transportéry  

  • Goliath GD 750 (1949–1955) tříkolka, dvoutaktní dvouválec 396 cm3(14 k)
  • Goliath Goli (1955–1961) tříkolka, modernizovaná dodávka, dvoutaktní dvouválec 493 cm3 (16 k), 70 km/h, vyráběn až do krachu firmy Borgward
  • Goliath GV 800 (1951–1953) první čtyřkolová dodávka, dvoutaktní dvouválec 465 cm3 (16 k) resp. 586 cm3 (21 k), pohon zadní nápravy
  • Goliath Express (1953–1961) úplně nový a hodně zmodernizovaný čtyřkolový užitkový vůz, vycházející z osobních automobilů značky, přední pohon, motory z řady osobních vozů (1953-1955: 688 cm3, 29 k; 1955-1957: 886 cm3, 40 k; 1957-1961: 1093 cm3, 40 k)

Foto: Wikipedia 


Napište reakci

TOPlist