Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pondělí, 26. 6. 2017

Archív

Ferry Porsche

 

(19.9.1909 – 27.3. 1998)

  Ferdinand (Ferry) Anton Ernst Porsche byl druhým dítětem Ferdinanda a Aloisie Porsche.

  Ferry se narodil 19. září 1909 ve vídeňském Novém Městě (Wiener Neustadt), kde v té době pracoval jeho otec jako technický manažer u společnosti Austro Daimler. Po dokončení školy a roční stáži u firmy Bosch se Ferry Porsche stal jedním z prvních zaměstnanců v otcově konstruktérské kanceláři, kterou si Ferdinand založil v roce 1931 v německém Stuttgartu.

  Když v roce 1934 získala společnost Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH od Hitlerovy vlády zakázku na stavbu vozu Volkswagen (Porsche model 60), staral se Ferry Porsche o testy prvních prototypů vozů, které jsou považovány za předchůdce slavného brouka. Prototypy přitom byly montovány v garáži vily Porsche ve Stuttgartu.

Ferdinand a Ferry Porsche (1934)

 Ferry byl rovněž zainteresován při zakládání nové továrny pro VW ve Wolfsburgu. V roce 1939 vznikají pod názvem “Typ 64” u Porsche v Zuffenhausenu tři závodní sportovní Coupé. Vozy „Berlin-Rom“ byly konstruovány pro závody s dlouhými tratěmi a jsou považovány za předky všech pozdějších sportovních vozů Porsche. Během 2. světové války vyráběly Porscheho provozy vojenskou techniku pro Wehrmacht.  V roce 1944 byly kvůli válečné hrozbě přesunuty některé divize konstrukční kanceláře ze Stuttgartu do rakouského Gmündu. Vedené firmy i Ferry Porsche zůstalo ve Stuttgartu.

  Po krátkém zajetí u Američanů a Francouzů se Ferry vrátil v roce 1946 do Gmündu, kam se firma po válce přestěhovala převzal její vedení, protože jeho otec byl stále uvězněn ve francouzském Dijonu. Ferry se rozhodl realizovat svůj vysněný koncept sportovního vozu, postaveného na základě otcovy konstrukce Volkswagenu. Po obdržení zakázky od italského průmyslníka Piero Dusia byly zahájeny práce na konstrukci závodního vozu Grand-Prix Cisitalia (Typ 360) s pohonem všech kol.

  O dva roky později byla představena sériová podoba modelu 356. Ten byl prvním sportovním vozem nesoucím značku Porsche. „Číslo 1“ bylo technicky schváleno v červnu 1948. Jen o měsíc později zvítězil tento roadster s karoserií z lehkých kovů a motorem umístěným před zadní nápravou v závodě pořádaném městem Insbruck. Až do roku 1965 bylo vyrobeno celkem 78 000 kusů modelu 356.

  V roce 1964 byla představena legendární devětsetjedenáctka, která je dodnes nejdéle vyráběným sportovním vozem na světě. O její design se postaral Ferryho syn Ferdinand Alexander. V roce 1974 byl na trh uveden model 911 Turbo – první sportovní vůz s motorem přeplňovaným turbodmychadlem.

 

 Ferry působil v čele společnosti až do roku 1972, kdy došlo k transformaci společnosti na akciovou společnost do roku 1990 byl v čele poradního orgánu vedení. Zemřel 27. března 1998 na své farmě v rakouském Zell am See, bylo mu 88 let. Je pohřben v rodinné hrobce v Zell am See vedle svých rodičů, své ženy Dorothey a svého švagra Antona Piëcha.


Napište reakci

TOPlist