Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 17. 8. 2017

Archív

Drama v deštivé Brazílii: Zvítězil Button, Vettel potřetí šampionem

Obrovské drama přinesla poslední GP sezóny na brazilském okruhu Interlagos. Mistrovský titul se během závodu několikrát přesouval z Vettela na Alonsa, nakonec se radoval jezdec týmu Red Bull.

  Start posledního závodu sezóny se uskutečnil za proměnlivého počasí, na trať v souladu s předpovědí počasí začínaly dopadat první kapky deště. Všichni jezdci ale navzdory počasí startovali na slickách. Na pole position stál Hamilton, který se v Sao Paulu loučil s týmem McLaren. Největší favorit na titul, Němec Vettel, stál na roštu na čtvrtém, jeho jediný zbývající soupeř v boji o titul Alonso na osmém.

  Vettel měl na mále hned v prvním kole, jelikož skončil po kontaktu se Sennou v hodinách. Vynikající start měla obě Ferrari, v nájezdu do druhého kola byl Alonso již třetí. Vettel se nevzdal, auto nebylo závažněji poškozené a hned zajel nejrychlejší kolo závodu. V pátém okruhu udělal na mokré trati chybu Alonso a Španěl se propadl na čtvrté místo. Bojovalo se i na čele, Hamilton se střídal s Buttonem ve vedení, v osmém kole vedl Button. V 10. kole přezouval jako první na přechodné pneumatiky Webber, o kolo později jej napodobili Hamilton, Alonso i Vettel. Němec už byl díky rychlému postupu několik sekund za Alonsem a v této fázi závodu bral titul on. Na mokré trati to dost klouzalo, fantasticky jel Vettel, v 15. kole byl už pátý, hned za Alonsem.  Na čele kroužil Button, kterého těsně stíhal Hülkenberg na Force India. V nájezdu do 19. kola se Hülkenberg dostal před Buttona a vedl. Hamilton i Alonso přezuli na slicky, na nichž stále setrvával například Button, déšť ustával a ideální stopa již slušně osychala. O okruh později vyměnil pneumatiky Vettel, na trať se vrátil hned za Alonsem. Ve 23. kole vyjel na trať safety car, na okruhu totiž bylo příliš mnoho karbonových úlomků a bylo třeba ji uklidit.

  V nájezdu do 30. kola zajel safety car do boxů a začalo se znovu závodit. Na čele se pořadí nezměnilo, ale Vettel se propadl za Kobayashiho na šesté místo. V 31. okruhu se před Buttona dostal Hamilton a mohl stíhat vedoucího Hülkenberga. Kobayashi byl po opětovném startu velmi rychlý a předjel Alonsa. Na cílové rovince se ale jezdec Ferrari před Japonce opět vrátil. Massa pomáhal svému stájovému kolegovi jak jen mohl a předjel Vettela. Němec byl až sedmý. V 37. okruhu se Massa posunul na páté místo před Kobayashiho. V 48. kole chyboval  Hülkenberg a do vedení se dostal Hamilton. V 53. kole přezul na slicky Vettel, na trať se vrátil desátý. V nájezdu do 55. kola spolu na konci cílové rovinky kolidovali Hamilton a Hülkenberg, pilot McLarenu z kolize vyšel s ulomeným kolem a odstoupil.

  Drama dostupovalo vrcholu, Vettel nebyl s pneumatikami spokojen a znovu se objevil v boxech. Zde se ale hodně zdržel, při zastávce dostal přechodné pneumatiky. Alonso byl v této fázi závodu třetí, ale hodně mu to klouzalo. V 57. kole přezul na přechodné pneumatiky a zařadil se na čtvrtou pozici. Hülkenberg dostal za způsobení kolize s Hamiltonem penalizaci průjezdem boxovou uličkou a Alonso se posunul na třetí místo za Massu. Vettel byl sedmý, v této fázi závodu byl šampionem on. Déšť stále zesiloval a závod se blížil k dramatickému závěru. Massa před sebe pustil 9 kol před cílem Alonsa, ale i v tomto okamžiku byl stále mistrem světa Vettel. Pilot Red Bullu kontroval předjetím Schumachera a posunul se na šestou příčku. V předposledním kole rozbil svůj Force India Paul di Resta a na trať vyjel safety car. Tím vlastně zpečetil osud závodu resp. i celého šampionátu. Do cíle dojel první Jenson Button, druhý Fernando Alonso a třetí skončil Felipe Massa. Titul šampiona si pohlídal Vettel a stal se tak nejmladším trojnásobným šampionem v historii F1.

Výsledky GP Brazílie
71 kol; 305.909km

 1.  Button        McLaren-Mercedes           1h45:22.656
 2.  Alonso        Ferrari                    +     2.754
 3.  Massa         Ferrari                    +     3.615
 4.  Webber        Red Bull-Renault           +     4.936
 5.  Hulkenberg    Force India-Mercedes       +     5.708
 6.  Vettel        Red Bull-Renault           +     9.453
 7.  Schumacher    Mercedes                   +    11.900
 8.  Vergne        Toro Rosso-Ferrari         +    28.600
 9.  Kobayashi     Sauber-Ferrari             +    31.200
10.  Raikkonen     Lotus-Renault              +     1 lap
11.  Petrov        Caterham-Renault           +     1 lap
12.  Pic           Marussia-Cosworth          +     1 lap
13.  Ricciardo     Toro Rosso-Ferrari         +     1 lap
14.  Kovalainen    Caterham-Renault           +     1 lap
15.  Rosberg       Mercedes                   +     1 lap
16.  Glock         Marussia-Cosworth          +    2 laps
17.  De la Rosa    HRT-Cosworth               +    2 laps
18.  Karthikeyan   HRT-Cosworth               +    2 laps
19.  Di Resta      Force India-Mercedes       +    3 laps

Nejrychlejší kolo: Hamilton, 1:18.069

Neklasifikováni/odstoupili (v kole):
Hamilton      McLaren-Mercedes             55
Grosjean      Lotus-Renault                6
Maldonado     Williams-Renault             2
Senna         Williams-Renault             1
Perez         Sauber-Ferrari               1

Pořadí obou šampionátů po dvaceti závodech: 
 1.  Vettel       281        1.  Red Bull-Renault          460
 2.  Alonso       278        2.  Ferrari                   400
 3.  Raikkonen    207        3.  McLaren-Mercedes          378
 4.  Hamilton     190        4.  Lotus-Renault             303
 5.  Button       188        5.  Mercedes                  142
 6.  Webber       179        6.  Sauber-Ferrari            126
 7.  Massa        122        7.  Force India-Mercedes      109
 8.  Grosjean      96        8.  Williams-Renault           76
 9.  Rosberg       93        9.  Toro Rosso-Ferrari         26
10.  Perez         66       
11.  Hulkenberg    63       
12.  Kobayashi     60       
13.  Schumacher    49       
14.  Di Resta      46       
15.  Maldonado     45       
16.  Senna         31       
17.  Vergne        16       
18.  Ricciardo     10

Napište reakci

TOPlist