Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Středa, 28. 6. 2017

Archív

Delahaye

Automobilku Delahaye založil v roce 1894 ve francouzském Tours podnikatel Emile Delahaye. Jeho první vozy byly konstrukčně jednoduché a poháněly je jedno či dvouválcové motory. V roce 1900 ovšem Delahaye svou automobilku z neznámých důvodů opouští.

Delahaye Torpedo 28 A (1908)

O rok později postavila Société des Automobiles Delahaye novou továrnu v Paříži, v níž vyráběla jak osobní, tak i nákladní automobily. V roce 1908 zahájil Delahaye výrobu čtyřválcových motorů o objemu 1.5 a 2.1 l a rovněž šestiválce 2.6 V6. Firma také prodala licence svých produktů několika výrobcům v USA a v Německu. V průběhu 1. světové války profitovala automobilka z výroby armádních nákladních automobilů.

Delahaye Coupé Chauffeur 32 (1914)

V roce 1934 přišly na trh dva nové modely 12cv (čtyřválec 2.15 l) a 18 cv (šestiválec 3.2 l), jejichž motory koncepčně vycházely z pohonných jednotek nákladních vozů. O rok později vyjely další dva úspěšné modely Coupe des Alpes a typ 135. Tehdejší vozy Delahaye byly považovány za jedny z nejkrásnějších automobilů světové produkce. Delahaye oblékaly rovněž karosérie specializovaných firem Figoni et Falaschi, Chapron a Letourneur et Marchand.

Delahaye Coupé Landaulet (1912)

Stejně jako většina konkurentů té doby zkoušela automobilka Delahaye štěstí na závodních tratích, hlavně v závodech Grand Prix. V roce 1938 zvítězil model 145 s René Dreyfusem za volantem v závodě Million Franc v Pau.

Po 2. světové válce pokračovala výroba modelu 135 a v roce 1948 vyjel nový model 175, osazený motorem o objemu 4.5 l. Prodeje ale stále klesaly a tento trend nezvrátilo v roce 1951 ani uvedení nového modelu ve stylu amerického Jeepu s motorem 3.5 l. O tři roky později převzal automobilku Delahaye Hotchkiss. Ten přešel na výrobu nákladních automobilů a po dobu několika měsíců je prodával pod značkou Hotchkiss-Delahaye. Po krátké době ale Delahaye z mapy automobilových výrobců zmizel navždy.


TOPlist