Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Sobota, 19. 8. 2017

Archív

De Dion-Bouton

Francouzskou automobilku De Dion-Bouton založili v Paříži v roce 1883 hrabě Jules-Albert De Dion, Georges Bouton a jeho švagr Charles Trépardoux. Svého času se jednalo o největší podnik svého druhu na světě, vyrábějící kvalitní a spolehlivé vozy.

První počiny značky byly spojeny s parními stroji, společnost vyráběla krom parních tříkolových vozidel i parní stroje pro lodě. První parní vůz měl agregát mezi předními hnacími koly a zatáčelo se zadním kolem. V roce 1894 z firmy odešel Trépardoux, který byl zatvrzelým zastáncem parních strojů a firma se začala orientovat na spalovací motory. Parní automobily ale vyráběla ještě nadcházejících deset let.

Již v roce 1895 zkonstruoval Bouton jednoválcový spalovací motor o objemu 137 cm3 se zapalovací cívkou. Motor dosahoval až 3500 ot./min a byl osazen do tříkolového rámu, zakoupeného od firmy Decauville. Vůz dostal označení Petite voiture a na kolech měl obuty pneumatiky značky Michelin.

V roce 1900 se De Dion-Bouton stal největší automobilkou na světě, když vyrobil 400 automobilů a 3200 motorů. V americkém New Yorku si automobilka otevřela svůj pobočný závod, její licenční motory používalo na 150 tehdejších výrobců.

V roce 1903 dostal model Populaire motory umístěné vpředu, další modely přinesly konvenčnější změny v konstrukcích, jako například přesun chladiče před motor a ovládání spojky z ručního na nožní provedení. V roce 1904 dodala značka evropským producentům na 40 000 motorů a vyrobila 2000 automobilů. V roce 1907 se dvojice továrních modelů 10 CV s jezdci Cormierem a Collingtonem zúčastnila závodu Peking-Paříž, úspěch je ale minul. O rok později dosáhla francouzská automobilka svého produkčního vrcholu.

V roce 1910 se De Dion-Bouton stal prvním masovým výrobcem motorů V8, které osazoval do vozů 35 CV a CJ. Během první světové války vyráběla továrna munici, obrněná vozidla, letecké motory, osobní a nákladní automobily.

Po válce se automobilce moc nedařilo, až do roku 1923 vyráběla motory V8. V roce 1932 automobilka ukončila výrobu osobních vozů, až do roku 1950 ale De Dion-Bouton vyráběl v malých počtech užitkové automobily. Poslední vozy se značkou De Dion byly na počátku 50. let minulého století licenční Land Rovery.


TOPlist