Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 26. 9. 2017

Archív

Cadillac

Cadillac Motor Car Division
2860 Clark Avenue
Detroit, Michigan
www.cadillac.com

Americká automobilka Cadillac vznikla na počátku 20. století na základech Henry Ford Company po odchodu jejího zakladatele Henryho Forda. Fordovi společníci William Murphy a Lemuel Bowen požádali Henry M. Lelanda o ocenění továrny a jejího vybavení před plánovaným prodejem. Leland ale oba podnikatele přesvědčil, aby ve výrobě automobilů pokračovali. Po Fordově odchodu bylo nutno firmu nově pojmenovat a 22. srpna 1902 tak vznikla Cadillac Automobile Company. Jméno si nová detroitská automobilka vypůjčila od francouzského objevitele Antoine Laumet de La Mothe, sieur de Cadillac, zakladatele amerického Detroitu (1701).

První Cadillac 10 HP byl dokončen v prosinci 1902 a byl prakticky totožný s Fordovým Modelem A. V lednu 1903 byl veřejnosti oficiálně představen na Auto Show v New Yorku a návštěvníkům se natolik líbil, že firma ihned získala 2 000 závazných objednávek. Cadillac zabodoval hlavně precizním zpracováním a spolehlivostí svých vozů, které převyšovaly konkurenci.

V roce 1909 koupil automobilku Cadillac gigant General Motors a z Cadillacu se rozhodl vybudovat svou luxusní značku. Šasi některých modelů Cadillacu se rovněž stala základem pro mnoho užitkových a speciálních automobilů koncernu GM, jakými byly například ambulance, limuzíny či pohřební vozy. V roce 1911 přišel Cadillac jako první automobilka na světě s elektrickým startérem. Ten byl původně určen hlavně pro ženy, které neměly sílu k nastartování automobilu kdo té doby tradiční klikou. Do výroby se elektrický startér, vyvinutý Charlesem Ketteringem, dostal v modelovém roce 1912. O tři roky později byl masově nabízen motor V8, v roce 1926 přišel Cadillac s předním lepeným bezpečnostním sklem a o dva roky později nabídla vlajková loď koncernu GM první plně synchronizovanou převodovku. Předválečné vozy Cadillac byly zaměřeny na nejnáročnější klientelu a jejich konkurenty měly být vozy značek Pierce-Arrow a Duesenberg. Ve třicátých letech prodával Cadillac své vozy i s dvanácti či šestnáctiválcovými motory, jejichž karoserie byly mnohdy vyráběny na zakázku.

Rok 1932 znamenal pro Cadillac velký zlom. Kvůli klesajícím prodejům hrozilo ukončení výroby automobilů Cadillac, nicméně prezident automobilky Nicholas Dreystadt se představenstvu GM zavázal, že vyvede Cadillac z červených čísel. V roce 1934 se Cadillac stal opět ziskovou automobilkou a v roce 1940 již prodeje činily 1000 % hodnot z roku 1934. Nejluxusnější americká automobilka tak byla zachráněna.

Tvary poválečných automobilů Cadillacu byly ovlivněny hlavně designérem koncernu GM Harleyem J. Earlem. Ten jim vtiskl nezapomenutelná designérská řešení, jakými byly například křidélka na horní části zadních blatníků. Tato ozdoba nalezla inspiraci v dvojici trupů válečného letounu Lockheed P38 Lightning a poprvé se objevila v roce 1948. V designu Cadillaců se jí využívalo až do roku 1964. Po příchodu nového designéra Billa Mitchella se začal razit jiný designérský styl, avšak zůstala klasická orientace světlometů na výšku, charakteristická pro modely Cadillacu.

V sedmdesátých a částečně i v osmdesátých letech minulého století se americký automobilový průmysl nacházel v neuspokojivé situaci. Cadillac se z této situace dostával velmi těžce, kvalita prodávaných automobilů zaostávala za převážně Německou konkurencí a těžké automobily s žíznivými motory přestávaly táhnout zákazníky. V polovině sedmdesátých let zasáhla svět ropná krize. Cadillac musel zareagovat a stáhl z prodeje své řady De Ville a Fleetwood, poprvé v roce 1977 a opětovně v roce 1985. Záhy přišel s menším a jak se později ukázalo velmi úspěšným modelem Seville, velikostně odpovídajícím Mercedesu 300 a postaveném na platformě Chevroletu Nova.

Kvůli nedostatku benzínu se Cadillac rozhodl nabízet mezi roky 1979-1981 do svých velkých limuzín dieselové motory LF9 V8 5,7l. Toto rozhodnutí znamenalo pro GM katastrofu, jelikož tyto motory byly extrémně nespolehlivé a měly vysokou kouřivost. Dalším neúspěšným projektem bylo zavedení motoru L62 V8- 6-4 6,0L. Tato pohonná jednotka disponovala tzv. variabilním objemem. Do výroby se dostala v roce 1981 a v závislosti na požadovaném výkonu dokázala odpojit některé válce. Cadillac označoval tento motor za pokrokový, avšak ten se ukázal jako značně nespolehlivý a již o rok později byl z výroby stažen a nahrazen konvenčním V8, nesoucím označení 4100 (4,1L V8). Tato pohonná jednotka byla koncem 80. let rozšířena v celém modelovém spektru Cadillacu. Bohužel byl jedním z nejhorších motorů, jaké kdy Cadillac vyrobil. Trápily jej úniky chladící kapaliny, deformace sacích ventilů a praskání hlav motorů. Nespolehlivost těchto motorů stála Cadillac loajalitu mnoha zákazníků.

V polovině 80. let se Cadillac snažil vylepšit svou image a vyprofilovat se oproti značce Acura, nově vzniklé luxusní divizi japonské Hondy. Design pozměnil model Seville, který se inspiroval modelem Allante, karosovaným Pininfarinou. Karosérie byly montovány v Itálii a letecky převáženy v útrobách Boeingů 747 do USA, kde byly osazeny motorem a převodovkou. Komerčně úspěšný ovšem Allante nebyl ale v dnešní době je ceněn jako velmi zajímavý youngtimer. Modely Cimarron a Seville znamenaly v 80. letech nástup menších automobilů ve výrobním portfoliu Cadillacu. Ke konci 80. let zůstal ve výrobě pouze jediný zástupce klasických korábů silnic, model Brougham. Ten se vyráběl až do roku 1996, kdy byl přejmenován na Fleetwood Brougham.

V roce 1999 byl na Detroitské Auto Show představen koncept roadsteru Cadillac Evoq, prvního představitel nového designerského směru, zvaného Art & Science (A&S). Ten je charakteristický zejména ostrými hranami, prudkými přechody ploch, zaplněnými předními světlomety i vertikálními zadními světly, hranatým grilem a pro Cadillac znamenal totální změnu přístupu k designu. Pozměněno bylo rovněž označování jednotlivých typů.

Prvními představiteli této nové filozofie byly vozy DeVille a Escalade (2002). O rok později je doplnil model CTS a o další rok později SUV SRX a roadster XLR. V roce 2005 pak vyjel model STS. Ve stejném roce byla u příležitosti druhé inaugurace prezidenta George W. Busche nasazena do služby prezidentská pancéřovaná limuzína, předurčující design nové řady DTS, nahrazující v roce 2006 doslouživší model DeVille. V roce 2005 pak byla oznámena výroba prvního Cadillacu, vyvinutého speciálně pro evropský trh a nesoucího označení BLS. Jeho výroba by měla probíhat u švédského Saabu, rovněž patřícího pod křídla koncernu GM.

Nejstarší automobily

  • 1903-1904 Cadillac Model A
  • 1904 Cadillac Modely A a B
    • Model A
    • Model B
  • 1905 Cadillac Modely B, C, D, E a F
    • Model B
    • Model C
    • Model D
    • Model E
    • Model F
  • 1906 Cadillac Modely H, K, L, a M
    • Model H
    • Model K
    • Model L
    • Model M
  • 1907 Cadillac Modely G, H, K, a M
    • Model G
    • Model H
    • Model K
    • Model M
  • 1908 Cadillac Modely G, H, M, S a T
    • Model G
    • Model H
    • Model M
    • Model S
    • Model T
  • 1909-1911 Cadillac Model Thirty
  • 1912 – Cadillac Model 1912
  • 1913 – Cadillac Model 1913
  • 1914 – Cadillac Model 1914
  • 1915 – Cadillac Typ 51
  • 1916 – Cadillac Typ 53
  • 1917 – Cadillac Typ 55
  • 1918-1919 – Cadillac Typ 57
  • 1920-1921 – Cadillac Typ 59
  • 1922-1923 – Cadillac Typ 61
  • 1924 – Cadillac Type V-63
  • 1925 – Cadillac Type V-63
  • 1926-1927 – Cadillac Series 314
  • 1928 – Cadillac Series 341-A
  • 1929 – Cadillac Series 341-B
  • 1930 Cadillac Series 353, 370 a 452
    • Series 353
    • Series 370
    • Series 452
  • 1931 Cadillac Series 355, 370-A a 452-A
    • Series 355
    • Series 370-A
    • Series 452-A
  • 1932 Cadillac Series 355-B, 370-B a 452-B
    • Series 355-B
    • Series 370-B
    • Series 452-B
  • 1933 Cadillac Series 355-C, 370-C a 452-C
    • Series 355-C
    • Series 370-C
    • Series 452-C
  • 1934 Cadillac Series 10, 20, 30 a 452-D
    • Series 10
    • Series 20
    • Series 30
    • Series 370-D
    • Series 452-D
  • 1935 Cadillac Series 10, 20, 30 a 452-D
    • Series 10
    • Series 20
    • Series 30
    • Series 370-D
    • Series 452-D nebo 60
  • 1936 Cadillac Series 36-60, 36-70, 36-75, 36-80, 36-85, 36-90
    • Series 36-60
    • Series 36-70
    • Series 36-75
    • Series 36-80
    • Series 36-85
    • Series 36-80
  • 1937 Cadillac Series 36-60, 37-65, 37-70, 37-75, 37-85, 37-90
    • Series 37-60
    • Series 37-65
    • Series 37-70
    • Series 37-75
    • Series 37-85
    • Series 37-80
  • 1938 Cadillac Series 38-60, 38-60S, 38-65, 38-75, 38-90
    • Series 38-60
    • Series 38-60S
    • Series 38-65
    • Series 38-75
    • Series 38-90
  • 1939 Cadillac Series 39-60S, 39-65, 39-75, 39-90
    • Series 39-60S
    • Series 39-61
    • Series 39-75
    • Series 39-90
  • 1940 Cadillac Series 40-60S, 40-62, 40-72, 40-75, 40-90
    • Series 40-60S
    • Series 40-62
    • Series 40-72
    • Series 40-75
    • Series 40-90
  • 1941 Cadillac Series 41-60S, 41-61, 41-62, 41-63, 41-67, 41-75
    • Series 41-60S
    • Series 41-61
    • Series 41-62
    • Series 41-63
    • Series 41-67
    • Series 41-75
  • 1942 Cadillac Series 42-60S, 42-61, 42-62, 42-63, 42-67, 42-75
    • Series 42-60S Fleetwood
    • Series 42-61
    • Series 42-62
    • Series 42-63
    • Series 42-67
    • Series 42-75
  • 1946 Cadillac Series 60S, 61, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 61
    • Series 62
    • Series 75
  • 1947 Cadillac Series 60S, 61, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 61
    • Series 62
    • Series 75
  • 1948-1949 Cadillac Series 60S, 61, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 61
    • Series 62
    • Series 75

Modely padesátých let

  • 1950-1951 Cadillac Series 60S, 61, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 61
    • Series 62
    • Series 75
  • 1952 Cadillac Series 60S, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 75
  • 1953 Cadillac Series 60S, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 75
  • 1954-1955 Cadillac Series 60S, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 75
  • 1956 Cadillac Series 60S, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 75
  • 1957-1958 Cadillac Series 60S, 62, 70, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 70 „Eldorado Brougham“
    • Series 75
  • 1959-1960 Cadillac Series 60S, 62, 63, 64, 69, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 63 „De Ville“ sub-série
    • Series 64 „Eldorado“ sub-série
    • Series 69 „Eldorado Brougham“
    • Series 75

Šedesátá a sedmdesátá léta

  • 1961-1964 Cadillac Series 60S, 62, 75
    • Series 60S Fleetwood
    • Series 62
    • Series 75
  • 1965-1966 Cadillac „Calais“, „De Ville“ a „Fleetwood“
    • Calais
    • DeVille/Coupe de Ville
    • Fleetwood
  • 1967-1970 Cadillac „Calais“, „De Ville“ a „Fleetwood“
    • Calais
    • DeVille/Coupe de Ville
    • Fleetwood
  • 1970-1973 Cadillac „Calais“, „De Ville“ a „Fleetwood“
    • Calais
    • DeVille/Coupe de Ville
    • Fleetwood
  • 1974 – Cadillac „Calais“, „De Ville“ a „Fleetwood“
    • Calais
    • DeVille/Coupe de Ville
    • Fleetwood
  • 1975 – Cadillac „Calais“, „De Ville“, „Seville“ a „Fleetwood“
    • Calais
    • DeVille/Coupe de Ville
    • Seville
    • Fleetwood

Abecední přehled modelů

  • Cadillac Allante (1987-1993)
  • Cadillac Brougham (1985-1993)
  • Cadillac Calais (1965-1976)
  • Cadillac Catera (1994-1996)
  • Cadillac Cimarron (1982-1988)
  • Cadillac commercial chassis (1935-1983)
  • Cadillac DeVille (1949-2005)
  • Cadillac Coupe de Ville (1949-1993)
  • Cadillac Eldorado (1953-2003)
  • Cadillac Eldorado Biarritz (1956-1962)
  • Cadillac Eldorado Brougham (1957-1960)
  • Cadillac Eldorado Seville (1956-1960)
  • Cadillac Fleetwood Eldorado (1963-2003)
  • Cadillac Fleetwood (1927-1996)
  • Cadillac Seville (1975-2004)
  • Cadillac Sixty Special (1938-1993)
  • Cadillac Castilian Station Wagon (1975-1976)

Současné modely

  • Cadillac STS V-Series (2006-?)
  • Cadillac CTS V-Series (2004-?)
  • Cadillac BLS (pouze v Evropě) (2006-?)
  • Cadillac CTS (2003-?)
  • Cadillac DTS (2006-?)
  • Cadillac Escalade (ESV/EXT) (1999-?)
  • Cadillac SRX (2004-?)
  • Cadillac STS (2005-?)
  • Cadillac XLR (2004-?)

Koncepty a  prototypy

  • Cadillac V-16 Aero coupe – 1933
  • Cadillac Caribbean, Coupe de Ville, El Rancho, Embassy – 1949
  • Cadillac Debutante – 1950
  • Cadillac custom roadster pro Billa Boyera – 1951-52
  • Cadillac Eldorado a Townsman – 1952
  • Cadillac Le Mans a Orleans – 1953
  • Cadillac El Camino, La Espada, Park Avenue – 1954
  • Cadillac Celebrity, Eldorado Brougham, La Salle II, Eldorado St. Moritz, Westchester – 1955
  • Cadillac Castilian, Gala, Maharani, Palomino, Eldorado Brougham a Eldorado Brougham Town Car, – 1956
  • Cadillac Director – 1957
  • Cadillac „Rain Car“ a 4-dvéřový Eldorado Seville – 1958
  • Cadillac Cyclone – 1959
  • Cadillac 4-door phaeton – 1960
  • Cadillac Bonneville Maharani – 1963
  • Cadillac Florentine – 1964
  • Cadillac Aurora – 1980
  • Cadillac CART-PPG – 1985
  • Cadillac Voyage – 1988
  • Cadillac Solitaire – 1989
  • Cadillac Evoq – 1999
  • Cadillac Vizon – 2000
  • Cadillac Imaj – 2001
  • Cadillac Cien – 2002
  • Cadillac Sixteen – 2003

TOPlist