Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 17. 8. 2017

Archív

Bristol Cars

Historie britské automobilky Bristol Cars se píše od roku 1945, kdy se společnost Bristol Aeroplane Company (BAC) domluvila na spolupráci s automobilkou AFN Ltd., výrobcem vozů Frazer Nash.

V červenci 1945 byla v rámci BAC vytvořena divize výroby automobilů a společnost koupila kontrolní balík v AFN. Ředitel AFN H.J. Aldington poté několikrát navštívil rozbombardovanou továrnu BMW v Mnichově a v říjnu téhož roku se mu zde společně s jeho bratrem a dvěma představiteli Bristolu podařilo získat projektovou dokumentaci k automobilům a několik motorů BMW. U AFN byl posléze rovněž zaměstnán bývalý hlavní inženýr automobilky BMW Fritz Fiedler, který zde pokračoval ve vývoji motoru BMW 328.

V roce 1947 došlo k rozchodu Bristolu s rodinou Aldingtonů a Bristol se rozhodl vrátit kontrolní balík společnosti AFN zpět do rukou Aldingtonů. Ještě před tím si ale BAC zaregistrovala ochrannou známku Bristol Cars Ltd., ačkoli ještě několik let prodávala své vozy jako Bristol Aeroplane Company.

Prvním vozem Bristol byl typ Bristol 400, konstrukčně vycházející z předválečných vozů BMW. Karosérie připomínala model BMW 327, zatímco motor a přední odpružení byly odvozeny z typu BMW 328 a zadní odpružení pocházelo z BMW 326. Zachována byla i mřížka chladiče s dvojicí typických ledvinek BMW.

Až do roku 1961 poháněly všechny vozy Bristol motory odvozené z šestiválců BMW. Tyto motory byly na svou dobu velmi pokrokové a své uplatnění našly i pod kapotami dalších britských automobilů, jako byly například Frazer Nash, některé modely AC, Lotus, Cooper a mnohé další. V roce 1961 přešla firma při uvedení modelu Bristol 407 na osmiválce Chrysler, které lépe vyhovaly těžkým karosériím Bristolů.

Od roku 1960 vlastnil automobilku bývalý závodník Tony Crook se společníkem Sirem Georgem Whitem. White ale svůj podíl v roce 1973 odprodal Crookovi. V roce 1997 se do vedení firmy dostal Toby Silverton, který se zasloužil o rozvoj automobilky v uplynulých letech. V roce 2001 koupil Silverton Crookův podíl.

I v dnešní době si vozy Bristol zachovávají punc exkluzivity. Jsou kompletně vyráběné ručně, s důrazem na maximální kvalitu zpracování. Automobilka sídlí v britském Filtonu, nacházejícím se nedaleko Bristolu. Nemá žádné prodejce, pouze showroom v londýnském Kensingtonu. Ročně prodá kolem 150 automobilů.

V březnu 2011 se společnost dostala do velkých finančních potíží a soud ji nařídil nucenou správu. To je v Británii druh bankrotu, při kterém soud určí nové vedení firmy, které ma zajistit co nejlepší vypořádání s věřiteli. Výrobce prozatím přežívá. Jeho novým majitelem se v dubnu stala další britská firma s bohatou automobilovou historií – Frazer-Nash. Ta chce Bristolu vdechnout nový život. 

Vozy Bristol s motory na základě konstrukce BMW

• Type 400 2-dveřová limuzína, motor Bristol vycházející z BMW
• Type 401 2-dveřová limuzína
• Type 402 2-dveřové coupé či kabriolet
• Type 403 2-dveřová limuzína
• Type 404 2-dveřové coupé
• Type 404X Arnolt Bristol – roadstery s karosérií Bertone
• Type 405 4-dveřová limuzína
• Type 405D 2-dveřové coupé
• Type 406 2-dveřová limuzína

Vozy Bristol s motory Chrysler V8

• Type 407
• Type 408
• Type 409
• Type 410
• Type 411
• Type 412
• Beaufighter
• Beaufort
• Type 603 (1976 až do dnes)
• Britannia
• Brigand
• Blenheim
• Blenheim 2
• Blenheim 3, 3S a 3G
• Blenheim Speedster
• Fighter


Napište reakci

TOPlist