Táborská firma Brisk je známa široké motoristické veřejnosti zejména díky výrobě automobilových svíček. A právě k jejich testování v extrémních podmínkách a také k propagaci značky vznikl i automobil nesoucí označení BRISK RS 01 WRC.
Červený bolid BRISK RS 01 WRC je postaven na základech první generace modelu Škoda Fabia. Malý hatchback ovšem byl kompletně přepracován, a tak ubyl jeden pár bočních dveří. Na rám z vysokopevnostních trubek jsou připevněny krycí panely karoserie z uhlíkových kompozitů a laminátu.
O pohon se stará přeplňovaný benzinový dvoulitr, postavený z dostupných komponent koncernu VW. Blok motoru dodala škodovka, hlavu používá Audi u svého modelu S3 a kliková hřídel je z agregátu VW TDI. Motor disponuje při objemu 1998 cm3 maximálním výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 600 Nm. Výkon je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tento 920 kg vážící speciál za 2,7 s.
BRISK RS 01 WRC byl vyvinut jako jedinečná pojízdná laboratoř a showcar. Sportovní ambice neměl a vzhledem k vysokým vývojovým nákladům na finální doladění se dočkal jen malých úprav, kvůli nestabilitě zádi například v podobě přidaného zadního přítlačného křídla.
Technická data BRISK RS 01 WRC:
Motor: zážehový, řadový přeplňovaný čtyřválec 1998 cm3
přetlak turbodmychadla 2,5 MPa
Max. výkon: 368 kW / 500 k při 7800 ot./min
Max. točivý moment: 600 Nm při 3700 ot./min
Převodovka: šestistupňová sekvenční
Rozměry: 4002 x 1890 x 1270 mm (d x š x v)
Rozvor náprav: 2500 mm
Rozchod kol vpředu / vzadu: 1670 / 1620 mm
Brzdy: kotoučové, čtyřpístkové třmeny Porsche
kotouče vpředu 330 mm, vzadu 320 mm
Diferenciály: mezinápravový a pasivní nápravové s omezenou svorností
Kola: 18 palců
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 2,7 s
Foto: Brisk