Výkon hodný osmiválce při spotřebě do deseti litrů nafty, to je silný argument pro zájemce o BMW X5 s dvojitě přeplňovaným dieselem.
Vozy SUV dnes tvoří plnou pětinu produkce německé automobilky BMW. Ta od roku 1999 prodala již přes milion vozů dvou generací X5, které původně konkurovalo hlavně Mercedes-Benzu ML. Nyní se musí potýkat i s dalšími rychle etablovanými soupeři v čele s VW Touareg, Audi Q7 či Porsche Cayenne.
Technická data BMW X5 40d mi na papíře učarovala, po zkušební jízdě jsem byl pevně přesvědčen že jej zakoupím. Ve výbavě mého auta z roku 2010 mi nic nechybí. Sportovní paket, dvouzónová klimatizace, osmistupňový automat, asistent pro jízdu z kopce, automatické bixenony, couvací kamera a parkovací čidla, elektronická ruční brzda, systém iDrive s GPS navigací, elektricky ovládaný volant, který se při nastupování vysune vzhůru atd. Seznam příplatkové výbavy je předlouhý a moje konto při jeho plnění těžce krvácelo.
Uvnitř na každého dýchne vlna luxusu a prémiovosti materiálů. Kožené čalounění elektricky ovládaných sedadel je v hnědé barvě Tobacco, přední „křesla“ lze prodloužit v oblasti stehen a lépe tak podepřít nohy. Všade je dostatek místa, ani po 31 000 km nic nevrže ani se neklepe. Ovládací elementy jsou logicky uspořádány a mají jednoduché ovládání. Zadní výklopné dveře jsou dvoudílné, což je při velikosti auta dosti praktické řešení. Horní díl je ovládán servomotory. Kufr má objem 620 – 1750 l, což není v porovnání s konkurencí nějak moc. Mě a mé rodině to ale stačí.
Jízdní vlastnosti jsou v mém případě dané hlavně příplatkovými 20“ koly a hmotností přes 2,1 tuny. Díky velkým kolům je podvozek poměrně hodně tuhý, ale suverenita v zatáčkách je i díky řízení s velmi dobrou zpětnou vazbou obrovská. Bohužel i cena pneumatik. Ty dostávají zabrat i při brzdění, které je díky velkým kotoučům v případě potřeby opravdu razantní. Pohon všech kol xDrive sice pomůže v lehčím terénu, do tvrdých podmínek ale není. Parkování usnadňují parkovací kamera a parkovací asistenti. To, co auto dělá autem, je mnohdy motor a to platí i zde. Výkon řadového vznětového šestiválce o objemu 2993 cm3 činí 225 kW (306 k), což odpovídá mnohem větším benzinovým osmiválcům. Točivý moment 600 Nm se přenáší prostřednictvím osmistupňové převodovky Při běžné rozumné jízdě se ale člověk dostane pod deset litrů, můj dlouhodobý průměr je 9,3 l nafty.
Honza Čížek