Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 24. 8. 2017

Archív

Barkas Werke

Východoněmecký Barkas z tehdejšího Karl-Marx-Stadtu (dnešního Chemnitzu) se zabýval výrobou malých užitkových automobilů. Pád železné opony ale nepřežil příliš dlouho a díky zastaralé technice a nekonkurenceschopné ceně v roce 1991 zanikl.

  V roce 1956 se z tehdejší značky Framo z Haininchenu stal Barkas (konkrétně VEB Barkas-Werke Hainichen), který se v roce 1958 v rámci plánovaného hospodářství tehdejší NDR spojil s dalšími dvěma závody – motorárnou Motorenwerk Karl-Marx-Stadt a další automobilkou Fahrzeugwerk Karl-Marx-Stadt a vytvořili VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt.

  V roce 1965 byla ukončena výroba doposud produkovaného typu Barkas V901, který byl evolucí modelu Framo 901 a vznikl v počtu 29455 kusů.

  Na něj navázal výrazně modernější model Barkas B 1000, který byl poháněn tříválcovým dvoutaktním motorem Wartburg o objemu 900 cm3 a výkonem 37 k. Ten ale záhy nahradil stejný agregát jako dosud používaly limuzíny Wartburg o objemu 992 cm3 a disponující výkonem 45 k. I přesto byl ale použitý motor příliš slabý, trápila jej vysoká spotřeba (10,5 l benzinu na 100 km) a nízká životnost. Automobil o rozměrech 4520 x 1860 x 1910 mm (d x š x v) dosahoval max. rychlosti 115 km/h. Pohotovostní  hmotnost činila 1165 kg, celková pak 2050 kg.

   

  Poslední šanci na záchranu a modernizaci Barkasu přineslo stejně jako u Wartburgu použití západoněmeckého čtyřválce VW Golf o objemu 1.3 l. Pád železné opony ale předznamenal konec zastaralých Barkasů B 1000, poslední sjel z výrobních pasů 10.4.1991. Celkem bylo vyrobeno okolo 176 000 kusů.

Vyráběné verze:

–      KA (Kastenwagen) – nákladní automobil s dvoumístnou kabinou
–      KB (Kleinbus) – mikrobus
–      KK (Krankenwagen) – sanitní automobil
–      KM (Kasten-Mehrzweckwagen) – čtyř/pěti místná dodávka
–      HP (Pritschenfahrzeug) – 2 místná dodávka s korbou
–      FR (Fahrerhaus-Rahmenausführung) – karoserie vhodná
k individuálním úpravám


Napište reakci

TOPlist