Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pátek, 20. 10. 2017

Archív

Austin-Healey

Značka Austin – Healey vznikla na základě spolupráce, zahájené v roce 1952 mezi automobilkou Austin z britského koncernu British Motors Corporation a renomovaným automobilovým konstruktérem Donaldem Healeyem.

Healey postavil pro Motor show v Londýně 1952 vůz Healey 100. Ten zaujal výkonného ředitele Austinu Leonarda Lorda natolik, že se s Healeyem dohodl na výrobě vozu v továrně Austinu na Longbridge. Automobil dostal označení Austin – Healey 100. Označení “100“ vymyslel Donald Healey. Mělo symbolizovat schopnost automobilu dosáhnout rychlost 100 mil/h, na rozdíl od Austinu – Healey 3000, který je pojmenován podle svého třílitrového motoru.

   V roce 1953, tedy pouhý rok po vzniku společnosti, ustanovil na solném jezeru v utahském Bonnevillu speciálně upravený vůz Austin-Healey několik rychlostních rekordů.

   Plodná spolupráce trvala na automobilový svět poměrně krátkou dobu, pouhých 20 let. V roce 1968 opustil společnost její spoluzakladatel Donald Healey poté, co byl koncern British Motors Corporation pohlcen společností British Leyland. Healey poté pracoval pro společnost Jensen Motors (vyráběla pro vozy Austin-Healey karoserie), jejímž byl od roku 1972 ředitelem. 

Práva na užívání značky Austin-Healey v současnosti vlastní společnosti HFI Automotive, práva na užívání značky Austin má čínská automobilka Nanjing, která koupila aktiva zbankrotované MG Rover Group (nástupce BMC). V roce 2007 podepsaly obě strany smlouvu o oživení značek Austin-Healey a Healey v rámci výroby automobilů MG. Časový horizont reinkarnace tradiční značky ale nebyl doposud specifikován.

Vyráběné modely: 

  • Austin-Healey 100
    • 1953 – 1955  – Austin-Healey 100 (BN1) – motor 2660 cm3 , 91 k, třírychlostní převodovka
    • 1955 – Austin-Healey 100S – (S – Sebring, limitovaná série závodních vozů s hliníkovou karosérií, výkon 132 k při 4700 ot./min)
    • 1955 – 1956 – Austin-Healey 100M (BN2) – limitovaná série závodního modelu pro Le Mans, větší karburátory, výkon 110 k při 4500 ot./min
    • 1956 – 1957 – Austin-Healey 100 (BN2) – čtyřrychlostní převodovka
    • 1956 – 1957 – Austin-Healey 100-6 (BN4) – uspořádání sedadel 2+2, šestiválec 102 k
    • 1957 – 1959 – Austin-Healey 100-6 (BN4) – upravené sání a hlava motoru, výkon 117 k (uspořádání 2+2)
    • 1958 – 1959 – Austin-Healey 100-6 (BN6) – šestiválec 117 k (2 sedadla)
  • Austin-Healey 3000
    • 1959 – 1961 – Mark I (BN7)  2 sedadla, řadový šestiválec 2912 cm3 , Mark I (BT7) – uspořádání 2+2, řadový šestiválec 2912 cm3
    • 1961 – 1962 – Mark II (BN7) 2 sedadla, Mark II (BT7) uspořádání 2+2, Mark II (BJ7) – 2 sedadla
    • 1962 – 1964 – Mark II (BJ7) – stahovací okna
    • 1964 – 1967 – Mark III (BJ8) – 150 k
  • Austin-Healey Sprite
    • 1958 – 1960 – Mark I (AN5) – přezdívka Bugeye v USA nebo Frogeye ve Velké Británii
    • po konci výroby modelu Bugeye byl Austin-Healey Sprite vyvíjen společně s modelem MG Midget (od té doby označení “Spridget”). Model MG byl určen pro náročnější klientelu.
    • 1961 – 1964 – Mark II (AN6 – AN7)
    • 1964 – 1966 – Mark III (AN8) – stahovací okna
    • 1966 – 1969 – Mark IV (AN9)  
    • 1969 – 1971 – Mark V (AN10) – pouze ve V.Británii

 
 
 

 


Napište reakci

TOPlist