Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Úterý, 22. 8. 2017

Archív

Audi Quattro

Audi Quattro se stalo zakladatelem rodiny čtyřkolek z Ingolstadtu a jeho slávu podtrhly úspěchy v rallyových soutěžích.

 

O výrobu ultimativního automobilu se zasloužil inženýr Audi Jörg Bensinger. Ten v roce 1977 při testovacích jízdách zjistil, že doprovodný terénní VW Iltis dokáže na sněhu deklasovat kterýkoli vůz.  Po poradě s tehdejším šéfem vývoje Audi Ferdinandem Piëchem padlo rozhodnutí o vývoji prototypu na bázi Audi 80 s přeplňovaným motorem a pohonem čtyř kol. O rok později proběhly jízdní zkoušky prototypu, který obstál a byla odsouhlasena sériová výroba.

Audi Quattro

Premiéru si v Německu nazývané ur-quattro odbylo 3. března 1980 na autosalónu v Ženevě. Audi Quattro dostalo nezávislé zavěšení a stálý pohon všech čtyř kol, který u něj byl poprvé použit v kombinaci s přepl-ňovaným motorem. Řadu komponentů sdílelo elegantní kupé s Audi Coupé, které technicky vycházelo z řady Audi 80.

O pohon se v letech 1980 -1987 staral přeplňovaný řadový pětiválec SOHC 10V (kód WR) o objemu 2144 cm3 s mezichladičem vzduchu, který disponoval výkonem 147 kW/200 k při 5500 ot./min a točivým momentem 285 Nm při 3500 ot./min. Quattro s ním zrychlilo z 0 na 100 km/h za 7,1 s a dosáhlo maximální rychlosti přes 220 km/h.

V roce 1987 byl objem motoru zvětšen na 2226 cm3 (kód MB), přičemž

základní stavba zůstala shodná. Motor stále disponoval maximálním výkonem 200 k, upravena ale byla jeho momentová charakteristika. Quattro v silniční verzi dostalo mezinápravový diferenciál Torsen. O dva roky později byl motor osazen dvacetiventilovou hlavu s rozvodem DOHC (kód RR), výkon vzrostl na 162 kW/220 k a maximální rychlost na 230 km/h.

Celkem vzniklo v letech 1980 – 1991 11 452 kusů těchto výjimečných silničních automobilů, jehož vzhled se za více než dekádu zásadně nezměnil.

Sportovní úspěchy

 

 

Audi bylo první značkou, která zareagovala na změnu rallyových pravidel a nasadila do automobilových soutěží model s pohonem všech čtyř kol. Již v roce 1980 startoval speciální soutěžní model Audi Quattro v rakouské Jäner Rally a dokázal v ní zvítězit. Jeho motor byl oproti sériové verzi posílen na 224 kW/304 k. O rok později zvítězila Michèle Moutonová za volantem Audi Quattro jako první a dosud jediná žena v soutěži mistrovství světa.

Sport Quattro S1 Pikes Peak (1987) a Sport Quattro S1 Rallye (1985)

V roce 1983 debutovala v Rally Monte Carlo verze Quattro A1, se kterou zvítězil finský jezdec Hannu Mikkola ve švédské a portugalské rally. Její evoluční verze A2 dokázala se Stigem Blomqvistem, Hannu Mikkolou a Waltrem Röhrlem zvítězit v letech 1983 a 1984 v osmi světových soutěžích.

 

 

 

Sport Quattro

Pro rok 1984 připravilo Audi speciál postavený dle regulí pro skupinu B. Jeho hliníkový motor 20v DOHC měl s 2133 cm3 o trochu menší objem než silniční Quattro, přičemž výkon závodní verze se zpočátku pohyboval okolo 450 k. Kvůli homologaci musela vzniknout i omezená série silničních vozů. Legendární rozšířené Sport Quattro s rozvorem zkráceným o 320 mm, karbonovou karoserií a motorem o výkonu 304 k vzniklo v počtu 224 kusů, přičemž automobilka z Ingolstadtu za něj žádala astronomických 195000 DM. Ve své době se jednalo o nejdražší německé sériové auto. Jízdní výkony byly na špici tehdejší doby, zrychlení z 0 na 100 km/h trvalo 4,8 s, maximální rychlost dosahovala 250 km/h.

Audi Sport Quattro - svého času nejdažší sériový vůz v Německu

Sport Quattro S1

 

Audi Sport Quattro S1 s kevlarovou karoserií bylo evolucí předchozího Sport Quattro a do automobilových soutěží poprvé naskočilo ke konci roku 1985, přičemž během jedné sezóny dokázalo zvítězit pouze s Walterem Röhrlem za

Legendární jezdec Walter Röhrl se spolujezdcem Christianem Geistdörferem

volantem v Rally San Remo 1985.  Stejný jezdec zvítězil s upraveným S1 o dva roky později ve slavném americkém závodě na horu Pikes Peak. Přeplňovaný řadový pětiválec DOHC vozu Sport Quattro S1 o objemu  2110 cm3 se přestěhoval před zadní nápravu. Nejprve dosahoval maximálního výkonu 507 k při 8000 ot./min. Jeho poslední specifikace z roku 1986 už disponovala mamutím výkonem 441 kW / 600 k, není ale bez zajímavosti, že krátkodobě ze sebe dokázal vyždímat až 1000 k.

Audi Quattro Sport S1 si chtělo podmanit rallyovou skupinu B

K mnoha technickým vychy-távkám verze S1 patřil mimo jiné recirkulační systém obtoku vzduchu turbodmychadla KKK K27, který eliminoval tzv. turbodíru nebo dvojspojková převodovka power-shift, před- chůdce dnešních převodovek DSG koncernu VW.

Foto: Audi


Napište reakci

TOPlist