Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Sobota, 23. 9. 2017

Archív

Ariel

Britská značka Ariel má za sebou poměrně zajímavou historii. Firmu založili v roce 1870 pánové James Stanley a William Hilman a původně se zabývala výrobou bicyklů. V roce 1896 přešla na výrobu motorizovaných dopravních prostředků. První tricykl Ariel poháněl vzadu umístěný motor De Dion o výkonu 2,25 k. Tříkolek a čtyřkolek bylo vyrobeno několik modelů, nežli se firma rozhodla zkusit své štěstí s výrobou automobilů. Vozy byly vyráběny ve dvou obdobích: mezi lety 1900 – 1915 a  1922 – 1925. První automobil Ariel z roku 1902 poháněl desetikoňový dvouválec, o rok později přišel první čtyřválec s šestnácti koni. Oba tyto vozy měly kuželovou spojku. V roce 1904 představila automobilka svůj první šestiválcový model se zdánlivě nevhodným trubkovým šasi.

Nová řada automobilů s názvem „Aero-Simplex“ přišla v roce 1905. Mezi lety 1907 a 1908 produkovala firma monstrózní šestiválcové modely o objemu 15,9 l a výkonu 50/60 k a ve stejné době se automobilka přestěhovala z Burnbrooku do Coventry. Produkci malého automobilu s motorem o objemu 1,3 l pozdržel příchod 1. světové války. Po jejím konci v roce 1918 se automobilka opět pokusila prosadit na trhu malých automobilů a její Ariel 9 poháněl plochý, vzduchem chlazený dvouválec.

V roce 1944 se Ariel stal součástí skupiny BSA. Poslední Ariel v první fázi historie značky byl model Ariel 3, což byla vlastně tříkolka unikátní konstrukce s dvoutaktním motorem o obsahu 50 cm3. Její unikátnost spočívala v naklánění rámu, který byl uprostřed rozdělen kloubním závěsem a při průjezdu zatáčky zůstávala všechna tři kola na silnici. Produkce tohoto vozidla však netrvala dlouho a společně s ním značka ukončila svou činnost.

Oživení jména se značka dočkala až na počátku třetího tisíciletí. V současné době je Ariel jednou z nejmenších britských automobilek, zaměstnává 7 lidí a její roční produkce se pohybuje pod hranicí sta vozů. Jediným vozem, který v současné době firma vyrábí, je model Ariel Atom. Jedná se o extrémně lehký (jeho váha je nižší než 500 kg) a výkonný vůz s trubkovým šasi bez střechy a dveří a dvoulitrovým motorem z Hondy Civic Type R. V testu motoristického pořadu Top Gear televize BBC dosáhl Atom třetího nejlepšího času, když nestačil pouze na supersporty Ferrari Enzo a Maserati MC12.


TOPlist