Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 25. 5. 2017

Archív

Allard

Britskou společnost Allard Motor Company založil v roce 1936 v londýnském Putney podnikatel Sydney Allard.

Vozy Allard z počátku výroby využívaly silných amerických osmiválců Ford V8, které byly osazovány do sportovních podvozků Bugatti. První Allardy byly závodní speciály pro trialové soutěže, ve kterých se uplatnil vysoký točivý moment amerických motorů. I další speciální modely poháněly motory Ford, které Allard prodával a v roce 1939 vzniklo ještě dvanáct speciálů, avšak další plány Sydneyho Allarda zbrzdila 2. světová válka.

Allard K1 (1948)

Po jejím konci byly uvedeny tři modely J (sportovní vůz s motory Ford a Mercury V8, 1946-1949), K resp. K1 (cestovní vůz pro běžný provoz, 1946-1948) a čtyřsedadlový L. Všechny tři typy využívaly mechanické komponenty Ford, poptávka byla v poválečném období všeobecně vysoká. Allard proto v krátké době přišel s většími modely M a N. Na americký trh byl v roce 1950 uveden model J2 s nezávislým odpružením přední i zadní nápravy a zadní osou De Dion, k pohonu si šlo zvolit některý z řady amerických V8, a to včetně osmiválcového agregátu Cadillac, který byl mnohem silnější než dříve používané fordy. Z logistických důvodů byly šasi bez motoru odesílány k finální kompletaci motoru do USA. Vůz J2 vznikl v 90 exemplářích, vylepšené verze J2X se pak vyrobilo dalších 83 kusů.

Pokročilá konstrukce byla základem sportovních úspěchů značky, v roce 1950 získal vůz Allard J2 třetí místo ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a o dva roky později se samotný Sydney Allard postaral o triumf svého kupé P1 v Rally Monte Carlo.

Allard J2X (Sydney Allard, Jack Fairman, Le Mans 1952)

Firmě se postupně přestávalo dařit nejen na sportovním poli, očekávání nesplnily nové modely Palm Beach Mk1 a Mk2 ani K-3 (1952-1954, 62 kusů) a osmimístné kombi P2 Safari (1952-1954) s dřevěnými boky karoserie a velkým motorem V8 nenalezlo dostatek kupců a vzniklo pouze v deseti exemplářích. Jedním z nejvíce vyráběných modelů byl dvoumístný J2X (1951-1954, 83 kusů).

V roce 1953 vznikl na konstrukčním prkně Davida Gottlieba nezvykle vyhlížející malý model Allard Clipper s laminátovou karoserií, poháněný motocyklovým dvouválcem Villiers o objemu 346 cm3 umístěným v zádi. Uvezl tři dospělé a dvě děti v tzv. „sedadle pro tchýni“. Vyrobeno bylo dvacet kusů.

V 60. letech se Allard věnoval již jen svému dealerství znyčky Ford a mimo jiné nabízel jím vyladěné Fordy Anglia, prodávané pod názvy Allardette 105, 109 a 116. V roce 1966 Sydney Allard umírá, přičemž je paradoxem, že ve stejný den shořela jeho továrna. Celkem vzniklo okolo 1900 kusů automobilů Allard, což z nich dělá velmi zajímavý sběratelský artikl.

Jméno Allard však ze světa nezmizelo na vždy. V roce 1991 koupila značku Allard firma Allard Replicas z britského Harpendenu a mezi roky 1994 a 1997 nabízela stavebnice či hotové repliky modelu J2.

V současné době vyrábí inovované verze modelu J2X pod názvem J2X Mk.II kanadská společnost Allard Motor Works Inc. z Montrealu. K jejich pohonu používá osmiválce GM RamJet 350 a Chrysler Hemi o objemu 5.7 či 6.1 l.

replika Allard J2X

replika Allard J2X


TOPlist